FAQ

App installeren

Hoe installeer ik de app?
Geef in de Play Store/App Store ‘Vanbreda’ in en download de app. Je hebt hiervoor geen speciale identificatie of login nodig.

Welke gegevens heb ik nodig om de app te installeren?
Geen. Je kunt de app zelfs gebruiken voor een gezinslid of kennis die aangesloten is bij ons, door een persoonlijk profiel voor deze persoon aan te maken.

Kan ik de app installeren op verschillende toestellen?
Ja, je kunt de app probleemloos installeren op verschillende toestellen en je kaarten per toestel opladen. Als je je kaarten via de app aanvraagt, ontvang je een mail met een link om je kaarten te activeren. Je kunt deze link gebruiken om de kaarten op verschillende toestellen te activeren.

Profiel aanmaken

Hoe maak ik een eerste profiel aan?
Klik in de app op . Geef de persoonlijke gegevens in en klik op ‘Verstuur aanvraag’. Je ontvangt een mail ter bevestiging van je aanvraag en in de app wordt je profiel aangemaakt.

Hoe voeg ik mijn gezinsleden toe?
Maak voor elk gezinslid een apart profiel aan door te klikken op google plus en geef de persoonlijke gegevens in. Klik op ‘Verstuur aanvraag’. Je ontvangt een mail ter bevestiging en het profiel wordt automatisch toegevoegd in je app.

Wat bij een nieuw toestel? Kan ik mijn profiel hergebruiken?
Nee. Je moet de app opnieuw downloaden op je nieuwe toestel en opnieuw je kaarten aanvragen.

Kaarten activeren

Hoe activeer ik mijn kaarten?
Zodra Vanbreda je aanvraag heeft verwerkt, krijg je een nieuwe mail op het opgegeven e-mailadres. Open deze mail op je smartphone en klik op ‘Kaart inladen in PlanB App’. De kaarten die voor jou beschikbaar zijn, worden automatisch opgeladen in je profiel.

Hoe activeer ik de kaarten van mijn gezinsleden?
Zodra Vanbreda de aanvragen van je gezinsleden heeft verwerkt, krijg je, per aanvraag, een nieuwe mail op het opgegeven e-mailadres. Open deze mail op je smartphone en klik op ‘Kaart inladen in PlanB App’. De kaarten die voor je gezinsleden beschikbaar zijn, worden automatisch opgeladen in je app.

Kan ik de kaarten voor mijn kind zowel in mijn eigen app als die van mijn partner opladen?

  • Je kunt perfect een profiel aanmaken voor je kind in je eigen app én in de app van je partner.
  • Vanbreda ontvangt 2 aparte aanvragen.
  • Na verwerking van de aanvragen krijg je, per aanvraag, een mail op het opgegeven e-mailadres, waarmee je de kaarten van je kind in je eigen app kunt activeren.
  • Zo hebben zowel jij, als je partner, de kaarten voor je kind beschikbaar in jullie eigen app. Handig toch?

Ik heb mijn barcode(s) AssurPharma via e-mail ontvangen. Hoe kan ik deze opladen in mijn app?

Als je je barcode(s) per mail hebt ontvangen, moet je de mail openen op je smartphone en onderaan in de mail klikken op de link ‘Kaart inladen in PlanB@VRB App>’. De kaarten/barcode(s) die voor jou beschikbaar zijn, worden automatisch opgeladen in je app.

Kan ik de barcode(s) opslaan in apps zoals Fidme/Storecards/MyShopi?
We raden je aan om de Vanbreda PlanB App te gebruiken om de barcode(s) op te slaan.

Het is wel mogelijk om de barcode(s) in andere apps te bewaren door de cijfers onder de barcode(s) in te geven.

Ik kan maar 1 kaart/1 profiel zien in de app hoewel ik meerdere kaarten/profielen heb opgeladen. Wat nu?
Je moet verschillende profielen aanmaken in je app en de kaarten in elk profiel opladen. Als je dit hebt gedaan, kan je de andere kaarten en profielen zien door op je scherm naar rechts te swipen.

Kan ik mijn kaarten op verschillende toestellen activeren met de link die ik per mail ontving?
Ja, je kunt dezelfde link gebruiken om je kaarten op verschillende toestellen te activeren. Installeer de app op elk toestel en open de mail met de link op elk toestel. Je kaarten worden automatisch ingeladen in de app.

Ik heb 2 verzekeringen bij Vanbreda. Kan ik de app gebruiken voor beide verzekeringen?
Ja, als de app geactiveerd is voor de beide verzekeringen, kan je je kaarten voor beide verzekeringen aanvragen. Je krijgt van Vanbreda 2 mails om de kaarten op te laden. De naam van je werkgever, via dewelke je de kaarten ontvangt, staat op de kaart. Zo kan je de juiste kaart/barcode kiezen.

Wat als ik een error krijg bij het opladen van de kaarten?
Krijg je volgende melding te zien in de app: ‘Er ging iets mis. Je data is niet ingeladen’? Stuur dan een mail naar digitaal@vanbreda.be met een screenshot van de error. Vanbreda bezorgt je een nieuwe mail met een link om je kaarten te activeren.

Word je automatisch naar de website van Vanbreda doorgestuurd? Dan is er vermoedelijk iets misgegaan bij de installatie van de app, het openen van de link, of heb je een toestel dat de app niet ondersteunt.

Mogelijke oplossingen:

  • Controleer met welk besturingssysteem je toestel werkt. Is dit een versie ouder dan iOS 9, 10, 11 en 12 of Android 6, 7, 8 en 9? Dan kan je met je huidige toestel de app niet gebruiken.
  • Controleer of je de meest recente versie van de app hebt geïnstalleerd. Indien niet, update de app via de app store, sluit af, open opnieuw en klik opnieuw op de link om de kaarten te activeren.
  • Mogelijk zorgen instellingen op je e-mailadres ervoor dat de inhoud van de link om je kaarten te activeren werd herschreven. Deze functie heet ATP (=Advanced Threat Protection) en zorgt ervoor dat de app de link niet meer herkent (en daardoor de kaarten niet kan opladen).
    • Forward de mail naar een ander e-mailadres dat je via je smartphone kunt openen en probeer opnieuw.
    • Reply op de mail om je kaarten te activeren, zodat Vanbreda kan nakijken of de inhoud van de link gewijzigd is. Geef daarbij een alternatief e-mailadres op dat Vanbreda mag gebruiken om de mail te forwarden.
  • Mogelijk is er een probleem met de browser op je smartphone die de link niet correct doorgeeft aan de app.
    • Probeer om de link even ingeduwd te houden, tot je de keuze krijgt om te openen met Vanbreda. Selecteer dan Vanbreda.
    • Probeer om de link via een andere browser te openen op je smartphone.
  • Verwijder de app van je toestel en download opnieuw. Klik daarna opnieuw op de link om de kaarten te activeren.
    • Specifieke instructies voor IPhone:
      • Heb je een IPhone met besturingssysteem iOS11.x? Update dan eerst naar besturingssysteem iOS12. Verwijder de app van je toestel en download opnieuw. Open de app niet maar ga meteen naar de mail met de link om de kaarten te activeren en klik op de link.
      • Heb je een IPhone met besturingssysteem iOS12? Verwijder de app van je toestel en download opnieuw. Wacht 15 minuten vooraleer je de mail met de link opent en klik opnieuw op de link.
  • Indien bovenstaande oplossingen niet werken,
  • reply dan op de mail met de link die niet werkt, en voeg volgende info toe:
    • het type toestel,
    • de versie van het besturingssysteem,
    • de browser die gebruikt werd om de link te openen,
    • een screenshot van de error,
    • de stappen die je hebt gevolgd.
  • Vanbreda kan aan de hand van deze informatie onderzoeken waarom de error verschijnt. Gelieve er rekening mee te houden dat dit enkele werkdagen kan duren.

Hospitalisatie aangeven

Hoe kan ik een hospitalisatie doorgeven?

  • Klik op ‘Hospitalisatie aangeven’.
  • Kies je profiel of kies ‘Iemand anders’.
  • Geef alle gegevens in en verstuur de aanvraag.
  • Je ontvangt een mail ter bevestiging.
  • Na verwerking van je aangifte, ontvang je een antwoord van Vanbreda per mail.

Wat als ik de aandoening niet terugvind in de lijst?

  • Als je begint te typen in het veld ‘Reden van opname’, krijg je een overzicht van de mogelijke resultaten, waaruit je de juiste reden kunt selecteren.
  • Zit de juiste aandoening of behandeling er niet tussen? Typ dan gewoon verder in het veld. Je ingave wordt bewaard.

Wat als ik het ziekenhuis niet terugvind in de lijst?

  • Als je begint te typen in het veld ‘Ziekenhuis’, krijg je een overzicht van de mogelijke resultaten, waaruit je het juiste ziekenhuis kunt selecteren. Postcode en plaats worden dan automatisch ingevuld.
  • Alle Belgische ziekenhuizen zijn opgenomen in de lijst. Voor een opname in België moet je dus het juiste ziekenhuis in de lijst kunnen terugvinden.
  • Voor een opname in het buitenland: verschuif bovenaan (naast ‘Opname buitenland’) de schuifknop naar rechts en typ enkel de naam van het ziekenhuis in.

Medische kosten indienen

Hoe kan ik kosten indienen?

  • Klik op ‘Medische kosten indienen’.
  • Kies je profiel of kies ‘Iemand anders’.
  • Geef alle gegevens in en verstuur de aanvraag.
  • Je ontvangt een mail ter bevestiging.
  • Na verwerking van je kosten ontvang je een afrekeningsnota van Vanbreda per mail.

Allerlei

Is mijn privacy gegarandeerd?
Uiteraard. Omdat we met gevoelige medische informatie omgaan, kun je er op vertrouwen dat je gegevens enkel bewaard worden voor de verwerking van je medische kosten of je hospitalisatieaanvraag. Meer informatie over ons privacybeleid vind je op https://www.vanbreda.be/nl/privacy/

Welke besturingssystemen ondersteunen de app?
Standaard ondersteunen we versies iOS 9, 10, 11 en 12 en Android 6, 7, 8 en 9.

Wij zijn er voor u.

Schrijf u in op onze nieuwsbrief.