Actiever omgaan met ziekteverzuim: is jouw beleid er klaar voor?

Meer dan 500.000 Belgen zijn langdurig ziek – en dat aantal blijft jaarlijks groeien met 5,5%. De impact op onze sociale zekerheid en op werkgevers is groot. Maar er is goed nieuws: het federale regeerakkoord 2025-2029 zet volop in op verandering. Met een sterke focus op preventie, snellere re-integratie en gedeelde verantwoordelijkheid verschuift het beleid van een reactieve naar een proactieve aanpak.

U7353792727 A group of 5 colleagues in a hyper modern office me bf3b087c f07a 4ddb ba7b e8f86af3aee5

Van een reactieve naar een proactieve aanpak

Het sleutelwoord in het regeerakkoord is “responsabilisering”. Iedereen – werkgever, werknemer, artsen, ziekenfondsen, VDAB/Actiris – krijgt een actievere rol.

Vier maatregelen springen eruit voor werkgevers:

  1. Financiële prikkel voor re-integratie: Werkgevers betalen 30% van de RIZIV-uitkering tijdens de tweede en derde maand na het gewaarborgd loon voor werknemers tussen 18 en 54 jaar. Voorheen betaalde je als werkgever het gewaarborgd loon voor de eerste 30 dagen ziekte. Daarna volgde een RIZIV-uitkering via het ziekenfonds.
  2. Verplichte check op arbeidspotentieel: Is je werknemer 8 weken ziek? Dan wordt een inschatting van het resterende arbeidspotentieel verplicht. Je externe preventiedienst zal dit uitvoeren. Hoe dit precies zal verlopen en wat het prijskaartje is, moet nog blijken.
  3. De “Fit Note” komt eraan: Het klassieke ziektebriefje krijgt een upgrade, geïnspireerd op het Britse model. De arts zal niet enkel aangeven of iemand ongeschikt is, maar ook of die geschikt is mits aanpassingen. De focus verschuift van wat niet kan, naar wat wél nog kan.
  4. Verplicht startschot voor re-integratie: Blijkt uit de inschatting dat er nog potentieel is? Dan ben je verplicht om binnen een bepaalde termijn (wellicht 6 maanden na de start van de ziekte of 4 maanden na de inschatting) een re-integratietraject op te starten.

Over de concrete uitvoering van deze maatregelen is het nog koffiedik kijken. Toch is er vandaag al één zekerheid: werkgevers worden aangespoord om vroeger in actie te schieten.

Van brandjes blussen naar proactief beheren

Het nieuwe beleid legt de bal sneller in jouw kamp. Een concreet verzuimbeleid is essentieel om gestructureerd aan de slag te gaan met zowel kort als langdurig ziekteverzuim. Frequent kort verzuim is immers vaak een alarmbel voor toekomstige langdurige uitval. Door kort verzuim actief aan te pakken, investeer je dus in duurzame inzetbaarheid én beperk je toekomstige (re-integratie)kosten.

Hoe ga je aan de slag?

De boodschap kan niet duidelijker: als werkgever ga je best proactiever aan de slag met ziekteverzuim en re-integratie. Hoe bereid je je voor?

  1. Zet je verzuimbeleid op scherp: Evalueer je huidige aanpak. Waar kan je preventief meer doen? Maak duidelijke afspraken over ziekmelding, opvolging en dialoog. Veranker dit in je arbeidsreglement.
  2. Investeer in dialoog: Hoe houd je contact met zieke werknemers? Focus op mogelijkheden (Fit Note!). Zorg dat je leidinggevenden getraind zijn om goede verzuimgesprekken te voeren.
  3. Organiseer je re-integratie: Anticipeer op de verplichte potentieelinschatting en de verplichte start van trajecten. Hoe ga je dit aanpakken (intern/extern)?
  4. Denk aan je budget: Houd rekening met de mogelijke extra kosten (RIZIV-bijdrage, inschatting potentieel).

Vanbreda Risk & Benefits: je partner in deze transitie

Heb je vragen over de impact van het regeerakkoord en het belang van een actief verzuimbeleid? Of wil je advies op maat om jouw aanpak futureproof te maken? Neem dan meteen contact op met je vertrouwde Account Manager Employee Benefits of Health Care Consultant.

Gere­la­teer­de berichten

U7353792727 photorealistic image bright and airy modern office b88a0a87 c730

Van pen­si­oen­fi­che naar pen­si­oen­over­zicht: wat ver­an­dert er in 2026?

Personen
14.12.2025

Vanaf 2026 doet zich een belangrijke wijziging voor in de communicatie rond het aanvullend pensioen. De vertrouwde pensioenfiche verdwijnt en maakt plaats voor het pensioenoverzicht. Deze wijziging is een uitvoering van de Transparantiewet, die tot doel heeft om uniforme regels met betrekking tot communicatie aan de aangeslotenen op te leggen aan alle pensioeninstellingen en zo meer duidelijkheid te bieden. In onderstaande downloadbare nota leggen we alles gedetailleerd uit.

Lees meer
Lees meer over Van pensioenfiche naar pensioenoverzicht: wat verandert er in 2026?
Vanbreda stockbeeld 047

Loon­trans­pa­ran­tie: ook employ­ee bene­fits die­nen in kaart te wor­den gebracht

Personen
11.12.2025

Er is de laatste tijd heel wat te doen rond de Europese richtlijn inzake loontransparantie (EU 2023/970). Deze richtlijn werd goedgekeurd in de Europese Raad in mei 2023 en dient uiterlijk tegen 7 juni 2026 door iedere lidstaat omgezet te worden in nationale wetgeving. Ook België maakt hier volop werk van. Het doel is alvast duidelijk: men wil de loonkloof tussen mannen en vrouwen met dezelfde functie verkleinen en loondiscriminatie actief bestrijden.

Lees meer
Lees meer over Loontransparantie: ook employee benefits dienen in kaart te worden gebracht
UUF19942

Finan­ci­ë­le gelet­terd­heid: een nood­zaak, geen luxe

Personen
10.12.2025

Hoe goed begrijpen jouw medewerkers hun financiële toekomst? Uit onderzoek blijkt dat veel werknemers zich zorgen maken over hun financiële situatie, wat niet alleen hun welzijn maar ook hun prestaties beïnvloedt. In dit artikel ontdek je waarom financiële geletterdheid een sleutelrol speelt en hoe bedrijven hierop kunnen inspelen.

Lees meer
Lees meer over Financiële geletterdheid: een noodzaak, geen luxe