Deel 2: Van bewustzijn naar actie, zo versterk je je cyberweerbaarheid

Hoe vertaal je inzichten over cyberdreiging naar concrete actie? Vanbreda ondersteunt bedrijven met interactieve workshops en realistische simulaties die de cyberweerbaarheid structureel versterken. Davy Heremans, expert in cyberrisico’s en dag in dag uit bezig met de dienst Phishing as a Service en de cyberworkshops bij Vanbreda, legt uit hoe bedrijven hun ‘human firewall’ kunnen versterken.

U7353792727 Photorealistic image man with glasses on a video ca f4b25fc1 d39c 4912 8c94 22f675ab7cd0

Van inzicht naar actie: de Cyber Workshop

Om het management bewust te maken van de reële impact van een cyberaanval, biedt Vanbreda een interactieve Cyber Workshop aan. Deze sessie gaat verder dan een klassieke training door een realistisch incident te simuleren en deelnemers te dwingen na te denken over de concrete gevolgen voor hun specifieke bedrijf.

De focus gaat veel verder dan alleen de IT-afdeling:

  • Wat gebeurt er wanneer alle schermen zwart worden?
  • Hoe lang kan de onderneming overleven zonder toegang tot de klant- of leveranciersgegevens, het facturatiesysteem,…?
  • Welke bedrijfsprocessen zijn écht kritiek?
  • Wie neemt welke verantwoordelijkheden op tijdens het incident?

Een vaak gehoord inzicht is dat de meest kritieke processen niet altijd de meest voor de hand liggende zijn. Voor een productiebedrijf kan het wegvallen van de planningstool bijvoorbeeld een groter drama zijn dan het stilleggen van de machines, zeker als er met bederfbare goederen gewerkt wordt.

De workshop resulteert in een concreet rapport met vaststellingen en aanbevelingen. Dit geeft het management een praktisch startpunt om een actieplan op te stellen en de cyberweerbaarheid van de organisatie gericht te verhogen.

The Human Firewall - trainen met Phishing as a Service

Om het menselijk risico van een ganse organisatie in te perken, zet onze dienstverlening ‘Phishing as a Service’ (PaaS) in op sensibilisering via realistisch gesimuleerde phishingaanvallen met als doel:

  1. Het aantal medewerkers dat op een frauduleuze link klikt drastisch verminderen.
  1. Via rapportering de grootste risicopatiënten te identificeren.
  2. Een cultuur creëren waarin verdachte berichten onmiddellijk en zonder schaamte worden gemeld bij de IT-afdeling.

De aanpak van Vanbreda focust op een volledige ontzorging van de klant waar bovenop de simulaties de grootste meerwaarde zit bij :

  • De begeleiding doorheen de technische configuratie en set up.
  • De driemaandelijkse check-ins om de resultaten en voortgang te bespreken.
  • De bijkomende rapportering op maat, gericht op de specifieke structuur & risico’s van het bedrijf.

De effectiviteit van deze aanpak is duidelijk zichtbaar. Bedrijven zien hun initiële klikratio, die vaak tussen de 30% en 40% ligt, na een jaar van consistente training dalen tot onder de 5%. Dit bewijst dat een collectieve alertheid en een sterke meldingsreflex de meest effectieve verdediging vormen.

Een geïntegreerde aanpak voor een veilige toekomst

De grootste meerwaarde schuilt in de combinatie van de strategische Cyber Security Workshop met de praktische training via Phishing as a Service. De workshop creëert draagvlak bij het management, terwijl de simulaties die strategie vertalen naar een alerte cultuur op de werkvloer.

Voor bedrijven die hun cyberpreventie willen starten, is de boodschap helder: begin de interne discussie over wat te doen bij een aanval. Deze proactieve houding wordt steeds meer een voorwaarde in de verzekeringswereld. Investeren in preventie is een win-winsituatie: het verlaagt niet alleen het risico op een incident, maar het beschermt ook de bedrijfscontinuïteit en zorgt ervoor dat het bedrijf veerkrachtig en verzekerbaar blijft. Éen klik kan honderdduizenden euro’s kosten, training kost slechts een fractie daarvan.

Gere­la­teer­de berichten

EBBF04338

Deel 1: The Human fire­wall — sleu­tel tot een cyber­vei­li­ge onderneming

Cyber en Fraude
19.11.2025

Cybersecurity is niet langer een ver-van-mijn-bed-show, maar een reële en constante dreiging voor elke onderneming. Terwijl technologie evolueert, blijft de menselijke factor vaak de zwakste schakel. Davy Heremans, expert in cyberrisico’s bij Vanbreda, legt uit waarom preventie de enige weg vooruit is.

Lees meer
Lees meer over Deel 1: The Human firewall - sleutel tot een cyberveilige onderneming
mock up artikel dns belgium

Cyber­ver­ze­ke­ring: vang­net of val­se geruststelling?

Cyber en Fraude
21.10.2025

In het digitale tijdperk is cybercriminaliteit helaas een deel van de realiteit. Een heuse cyberaanval kan verstrekkende gevolgen hebben voor de samenleving, voor individuen en voor bedrijven. Ransomware, datalekken, digitale pannes of sabotage, ziekenhuizen of luchthavens die lamgelegd worden. Bij DNS Belgium deelt collega Tom Van Britsom zijn visie over het belang en de meerwaarde van een cyberverzekering.

Lees meer
Lees meer over Cyberverzekering: vangnet of valse geruststelling?
U7353792727 Photorealistic image close up of hands typing on a c7db082e c71e 4659 9fb2 79ee0dc0ce29

Onze onder­ne­ming heeft geen cyber­ver­ze­ke­ring nodig”: vier mis­vat­tin­gen ontkracht

Cyber en Fraude
01.10.2025

Cyberrisico’s zijn vandaag niet meer weg te denken uit het bedrijfsleven. Toch merken we dat sommige bedrijven nog twijfelen over het nut van een cyberverzekering. Onterecht, want zo’n verzekering is niet alleen een financieel vangnet. Het is ook dankzij de verzekering dat je bij een cyberincident meteen een beroep kan doen op professionele IT-hulpverlening, en daarmee is de meerwaarde dubbel bewezen. In dit artikel bespreken we vier vaak voorkomende argumenten van bedrijven om geen cyberverzekering te nemen en geven we aan waarom het verstandig is om het wél te overwegen.

Lees meer
Lees meer over "Onze onderneming heeft geen cyberverzekering nodig”: vier misvattingen ontkracht
Afbeelding multi masters group3

We appre­ci­ë­ren de snel­le en vlot­te interactie.

Testimonial
12.06.2025

Multi Masters Group biedt een brede waaier aan facilitaire diensten aan bedrijven en organisaties in heel België. Dankzij hun totaaloplossingen – van schoonmaak en technisch onderhoud tot security, safety, mobility en catering – kunnen klanten zich volledig focussen op hun eigen kernactiviteiten.

Lees meer
Lees meer over We appreciëren de snelle en vlotte interactie.