Bij Vanbreda volgen we deze evoluties nauwgezet op en voerden we recent een data-analyse uit op basis van de gegevens van 2024 en terugbetalingen tot en met augustus 2025. Daarbij werd nagegaan wat de impact zou zijn van dit nieuwe minimumremgeld op de terugbetalingen binnen onze hospitalisatie- en ambulante plannen.
Het remgeld is het bedrag dat een patiënt zelf betaalt voor een medische kost. De aangekondigde maatregel houdt in dat je voortaan minstens €2 remgeld betaalt voor geregistreerde medicatie. Voor personen met een verhoogde tegemoetkoming zal het minimumremgeld €1 bedragen.
De simulaties zijn gebaseerd op de ruime portefeuille van Vanbreda, die circa 1 miljoen verzekerden omvat en toont aan dat:
- de impact op hospitalisatieplannen onder 0,25% blijft.
- de impact op ambulante kostenplannen onder 0,50% blijft.
Deze percentages drukken uit hoeveel de totale schadelast, het bedrag dat Vanbreda als beheerder uitbetaalt, zou stijgen onder de nieuwe maatregel. Stel dat je in een ambulant plan 20.000 EUR schade hebt, dan wordt er ingeschat dat de totale schadelast met 100 EUR zal verhoogd worden. Met andere woorden: de invoering van het minimumremgeld heeft slechts een zeer beperkte invloed op de terugbetalingen binnen onze verzekeringsplannen. De aangekondigde prijsstijgingen voor specifieke medicatie zoals maagzuurremmers en cholesterolverlagers zijn nog niet in deze berekening opgenomen. De exacte tarieven hiervan worden immers later bepaald.
De medische plannen die je aanbiedt aan jouw werknemers blijven hun waarde behouden en bieden jouw medewerkers een sterke bescherming tegen medische kosten. Bij Vanbreda kan je rekenen op een stabiele en betrouwbare dekking, ook wanneer het beleid verandert.
We blijven veranderingen in de gezondheidszorg van nabij opvolgen en zorgen ervoor dat onze verzekeringsoplossingen afgestemd blijven op de noden van werkgevers en hun werknemers. Bij Vanbreda Risk & Benefits zetten we in op transparante communicatie en proactieve ondersteuning zodat je altijd precies weet waar je aan toe bent. Heb je vragen over jouw plan of over deze maatregel? Jouw vaste contactpersoon staat klaar om je verder te helpen.