Ontmoet de risk & insurance manager 2.0

Wanneer een pandemie onze samenleving op zijn kop zet, is het verleidelijk om snel gewag te maken van een schokeffect, een breuk met het verleden of een groot kantelpunt. Toch is nu al duidelijk dat risk & insurance managers in de komende jaren andere accenten zullen moeten leggen.

Beeld voor artikel 5 rond risk and insurance management

De manier waarop de verzekeringsmarkt de voorbije jaar de kaart heeft geschud, heeft voor risk & insurance managers een rist nieuwe uitdagingen met zich meegebracht. Het is een job geworden die de nodige creativiteit vergt, nu de klassieke verzekering niet langer voor elk scenario soelaas zal brengen. Maar ook de interne samenwerking met andere afdelingen in het bedrijf wordt nog belangrijker. Risk & insurance management wordt op die manier een meer veelzijdige en complexe functie, waardoor begeleiding en advies evenzeer aan belang zullen winnen. Vanuit dat aangepaste profiel wachten de risk & insurance manager enkele heel concrete uitdagingen.

1. Teken een scherp risicoprofiel uit

De tijd dat een risicoprofiel bestond uit het melden van je magazijn en een bijhorende aansprakelijkheidsverzekering ligt achter ons. Bedrijven en hun makelaars moeten samen werk maken van het opmaken van een volwaardige Risk ID. Daarin moet duidelijk worden wat de harde markt, Covid-19, ESG en big data de voorbije twee tot drie jaar hebben betekend voor de moeilijk- of onverzekerbare risico’s van een onderneming. Via een duidelijke risicoprofilering bepaal je je totale risicokost, ongeacht de vraag of de risico’s verzekerbaar zijn. Daarbij kan je als bedrijf ook (laten) inschatten hoe groot je risicoappetijt en risicotolerantie precies zijn.

2. Duurzaamheid, duurzaamheid, duurzaamheid

Vanuit het gedefinieerde risicoprofiel kunnen zich vervolgens enkele nieuw acties in gang trekken. Als een bedrijf vaststelt dat het profiel niet langer louter uit klassieke risico’s bestaat dan dienen nieuwe samenwerkingen zich aan. Vooral met de duurzaamheidsafdeling zal zich vaak een cohabitation opdringen om de inschatting te maken van de totale risicokost, -tolerantie en -bereidheid.

3. Verken alternatieve risicofinanciering

Parallel zal de inschatting van de risicobereidheid en -tolerantie de basis vormen om de mogelijkheden voor eventuele alternatieve risicofinanciering (ARF) in te schatten. Die dringt zich op wanneer de klassieke verzekering bij de reguliere verzekeraars geen oplossing meer biedt wegens te duur, te beperkt of gewoonweg niet voor handen. Dan komen mechanismen in beeld voor zelf-financiering zoals meerjarencontracten met reserves op verzekeraarsbalans, een captive vennootschap, … Ook alternatieve markten zoals buitenlandse verzekeringsmarkten of bv. parametrische verzekeringen (bijvoorbeeld brede weersverzekering) zijn een mogelijkheid om risicofinanciering op een andere manier dan via de klassieke directe lokale verzekeringsmarkt te regelen.

4. Geef kwalitatieve én kwantitatieve risicoanalyse een plaats

De samenwerking met verzekeringsmakelaars zal opschuiven naar ‘capacity broking’ op basis van een kwalitatieve en kwantitatieve risicoanalyse. Die analyse laat toe om als risk & insurance manager een goed zicht te krijgen op het schadeverloop in het verleden of op de draagkracht van de onderneming. Met behulp van benchmarks ontstaat een aanpak die het mogelijk maakt om de risico’s en de financiering ervan op een adequate manier te bepalen en zodoende de totale risicokost van het bedrijf te beheersen.

WIL 150x150
Wim Lanclus
Director General Management

Gere­la­teer­de berichten

U7353792727 photorealistic image bright and airy modern office b88a0a87 c730

Van pen­si­oen­fi­che naar pen­si­oen­over­zicht: wat ver­an­dert er in 2026?

Personen
14.12.2025

Vanaf 2026 doet zich een belangrijke wijziging voor in de communicatie rond het aanvullend pensioen. De vertrouwde pensioenfiche verdwijnt en maakt plaats voor het pensioenoverzicht. Deze wijziging is een uitvoering van de Transparantiewet, die tot doel heeft om uniforme regels met betrekking tot communicatie aan de aangeslotenen op te leggen aan alle pensioeninstellingen en zo meer duidelijkheid te bieden. In onderstaande downloadbare nota leggen we alles gedetailleerd uit.

Lees meer
Lees meer over Van pensioenfiche naar pensioenoverzicht: wat verandert er in 2026?
Vanbreda stockbeeld 047

Loon­trans­pa­ran­tie: ook employ­ee bene­fits die­nen in kaart te wor­den gebracht

Personen
11.12.2025

Er is de laatste tijd heel wat te doen rond de Europese richtlijn inzake loontransparantie (EU 2023/970). Deze richtlijn werd goedgekeurd in de Europese Raad in mei 2023 en dient uiterlijk tegen 7 juni 2026 door iedere lidstaat omgezet te worden in nationale wetgeving. Ook België maakt hier volop werk van. Het doel is alvast duidelijk: men wil de loonkloof tussen mannen en vrouwen met dezelfde functie verkleinen en loondiscriminatie actief bestrijden.

Lees meer
Lees meer over Loontransparantie: ook employee benefits dienen in kaart te worden gebracht
UUF19942

Finan­ci­ë­le gelet­terd­heid: een nood­zaak, geen luxe

Personen
10.12.2025

Hoe goed begrijpen jouw medewerkers hun financiële toekomst? Uit onderzoek blijkt dat veel werknemers zich zorgen maken over hun financiële situatie, wat niet alleen hun welzijn maar ook hun prestaties beïnvloedt. In dit artikel ontdek je waarom financiële geletterdheid een sleutelrol speelt en hoe bedrijven hierop kunnen inspelen.

Lees meer
Lees meer over Financiële geletterdheid: een noodzaak, geen luxe