In 9 stappen naar de ideale cyberverzekering

Door de voortschrijdende digitalisering begrijpen steeds meer bedrijven de noodzaak van een goede cyberverzekering. Uit de vraag wat een goede cyberverzekering dan precies is, ontstaat doorgaans een interessant keuzeproces. Tom Van Britsom, cyberexpert bij Vanbreda Risk & Benefits, neemt ons mee op pad naar de ideale cyberverzekering voor jouw organisatie.

Cyberverzekering in 9 stappen

Stap 1. Denk na of een cyberverzekering wel nodig is

Nadenken over een cyberverzekering start bij de vraag of jouw bedrijf baat kan hebben bij een dergelijke dekking. Of anders gezegd: is jouw onderneming sterk afhankelijk van haar digitale werking? Kan je nog verder als morgen de spreekwoordelijke stekker uit jouw digitale infrastructuur gaat? Heel veel bedrijven komen bij het stellen van die vraag tot de vaststelling dat ze in zo’n geval snel zouden stilvallen. Iedereen kan nog even archiveren en enkele telefoons plegen, maar daarna wordt duidelijk dat met het digitaal platform een grote ader van het bedrijf is doorgesneden. “Meer dan een ja/neen-vraag is deze eerste stap vooral een eyeopener”, geeft Tom Van Britsom aan. “Zie het als een aanzet om verder na te denken over hoe jouw digitale dienstverlening eruitziet en welke aanvoerstromen van tel zijn.”

Stap 2. Sluit de polis liever vroeg dan laat af

Nadenken over het afsluiten van een cyberverzekering komt vaak op gang na een eerste schadegeval of wanneer een bedrijf zijn risicoprofiel onder de loep neemt. “Bij het kijken naar het totaalplaatje ontdekt een onderneming welk onderhoud en welke updates of aanpassingen echt nodig zijn”, zegt Tom Van Britsom. “In zo’n verhaal is een cyberverzekering vaak de laatste stap en dat is onterecht. Om een herkenbare vergelijking te maken: het is alsof je elke dag de deur van jouw huis op slot doet, de rolluiken naar beneden laat, jouw woning goed onderhoudt, enzovoort maar pas aan het einde van de rit, als er een brand uitbreekt, gaat nadenken over een brandverzekering.” Tom Van Britsom benadrukt dat het belangrijk is dat bedrijven hun digitale huiswerk maken, maar dat huiswerk hoeft het afsluiten van een cyberpolis niet te verhinderen. Ook niet als het maken van dat huiswerk uiteindelijk het risicoprofiel verbetert en dus de premie doet dalen? “Dat traject kan al snel een jaar of langer duren”, schat Tom Van Britsom in. “Het is geen goed idee om een belangrijke beslissing zoals het afsluiten van een verzekering uit te stellen tot de situatie ideaal is. Sowieso komt jouw organisatie terecht in een continu proces van bijschaven en zullen er na een jaar alweer nieuwe digitale uitdagingen klaarliggen.”

Stap 3. Wees transparant over de te verzekeren situatie

Als je vaststelt dat een cyberpolis nodig is, dan is het belangrijk om meteen ook heel transparant de te verzekeren situatie te schetsen. Geef een getrouw beeld van jouw bedrijf, de IT-processen en de digitale afhankelijkheid van leveranciers en klanten. “Het is cruciaal om daarover met de makelaar en verzekeraar in gesprek te gaan”, zegt Tom Van Britsom. “Waar je actief bent, hoe jouw IT-infrastructuur eruitziet, welke website u heeft, … het zijn elementen die duidelijk moeten zijn bij de onderschrijving van het te verzekeren risico. Met deze info kunnen we als risicoconsultant wijzen op aandachtspunten en potentiële risico’s.”

Stap 4. Vergelijk offertes (en niet enkel de prijs)

Op de Belgische markt zijn ongeveer tien cyberverzekeraars actief en elk hebben ze specifieke voorwaarden, risico-appetijt, ervaringen en onderschrijvingspolitiek. Sommige verzekeraars focussen op grote ondernemingen, andere op kmo’s. Of ze mikken op bepaalde sectoren en weigeren polissen in andere industrieën. Om het aanbod goed in te schatten, is het zaak om op basis van jouw profiel offertes op te vragen en die te vergelijken. “Doe dat niet enkel op basis van de prijs, maar besteed ook aandacht voor de kwaliteit en de ervaring van zowel de verzekeraar als de makelaar”, adviseert Tom Van Britsom. “Als makelaar en risicoconsultant helpen we om bepaalde factoren goed te analyseren: hoe lang is een verzekeraar al actief op de markt, hoe schat hij het risico in en hoe verloopt de schadeafhandeling? Ook dat is belangrijk bij het bekijken van de voorstellen.” Een concreet voorbeeld is de hulplijn die een verzekeraar koppelt aan de polis. Het is belangrijk om te bekijken hoe die werkt, hoe sterk de experts zijn opgeleid en hoeveel ervaring (schadegevallen) de verzekeraar heeft. “Die expertise komt niet enkel van pas om een bedrijf meteen bij te staan als de schade zich voordoet, maar is ook van tel bij de financiële afhandeling en de inschatting van wat er exact fout liep”, preciseert Tom Van Britsom.

Stap 5. Welke waarborgen moet je onderschrijven?

Een cyberpolis bestaat uit verschillende waarborgen en in de praktijk onderschrijven bedrijven bij cyberverzekeringen vaak alle waarborgen. Zou het niet logischer zijn om waarborgen die voor jouw bedrijf geen impact hebben te elimineren en zo de premie te verlagen? “Dat lijkt logisch, maar zo werkt het niet”, zegt Tom Van Britsom. “Elke waarborg heeft een bepaald gewicht op basis van het risico. Stel dat je geen online betalingsplatform heeft, dan zal de verzekeraar geen groot gewicht toekennen aan de waarborg daarvoor. Daardoor weegt die waarborg ook niet zwaar door in de prijszetting. Het heeft met andere woorden weinig zin om te knippen in dergelijke waarborgen.” Wel wijst Tom Van Britsom op de toegenomen aandacht van bedrijven voor social engineering fraude, zoals factuur- of CEO-fraude. Dat risico willen almaar meer ondernemers volledig verzekeren. “Als dergelijke fraude plaatsvindt zonder inbraak in het systeem, bijvoorbeeld via namaakmails, dan hoort dat thuis onder de fraudedekking. We merken dat klanten hiervoor vaak een aparte fraudepolis uitnemen.

Stap 6. Hoe bepaal je de verzekerde kapitalen?

Eén van de meest complexe stappen op weg naar een ideale cyberverzekering voor jouw organisatie, is het bepalen van het kapitaal dat je als verzekeringsdekking opneemt. Geen vanzelfsprekende inschatting, maar Tom Van Britsom heeft een duidelijke vuistregel. “Stel je de vraag hoeveel kapitaal nodig is om terug actief te worden als jouw bedrijf door een hacking tot stilstand komt”, zegt hij. “Hoelang duurt het om de IT-infrastructuur terug op te zetten en opnieuw aan het werk te gaan? Dat is een goede maatstaf om de gemiste inkomsten in te schatten en zo het verzekerde totaal te bepalen.” Daarnaast speelt de hoeveelheid data mee die de onderneming in beheer heeft en beïnvloedt ook ransomware de inschatting, al is het vooraf uiteraard koffiedik kijken hoe hoog die geëiste losgelden kunnen oplopen.

Stap 7. Communiceer intern

Eens de cyberpolis van kracht is, is het belangrijk dat niet enkel de risk manager en het IT-departement op de hoogte zijn. Verspreid het nieuws dat de dekking bestaat binnen jouw organisatie, leg uit hoe de te volgen procedure bij een incident eruitziet en koppel dat aan concrete gegevens: de hulplijn, de redenen om die te contacteren, de gegevens die daarbij noodzakelijk zijn, enzovoort. “De CFO die de polis afsluit, is vaak niet de persoon die medewerkers eerst moeten contacteren bij een schadegeval”, aldus Tom Van Britsom. “Communiceer de procedure haarscherp, zodat er geen twijfel kan bestaan als zich een incident voordoet. In het beste geval bestaat zo’n plan al en is de cyberdekking het sluitstuk, maar de polis kan ook de stimulans zijn om een goed scenario uit te denken.”

Stap 8. Onderhoud jouw polis

Een overname, sterke groei of andere evoluties kunnen de verzekeringssituatie na een tijd grondig wijzigen. Groeit een bedrijf in omzet, dan kan het bijvoorbeeld nodig zijn om meer kapitaal te verzekeren. Opent een nieuwe vestiging, dan is het belangrijk om de communicatie over de cyberpolis door te trekken. “Hier ligt zeker ook een rol voor de makelaar”, zegt Tom Van Britsom. “Wij bevragen dit continu bij onze cliënten en onderhandelen op basis daarvan met de verzekeraars. Bij een cyberverzekering hoort heel wat onderhoud.”

Stap 9. Trek de lijn door naar de leveranciers

Voor een bedrijf dat digitaal werkt, is het logisch om ook klanten en leveranciers in de digitalisering te betrekken. Het garanderen van de digitale gezondheid hangt dan ook samen met de mate waarin met name jouw leveranciers de cyberveiligheid kunnen waarborgen. “Inderdaad”, zegt Tom Van Britsom. “Jouw organisatie kan volledig beschermd zijn, maar als jouw leverancier dat niet is, dan ben je maar zo zwak als hij is. Cyberveiligheid is een element dat bedrijven kunnen meenemen in hun contracten, door leveranciers bijvoorbeeld te vragen om zelf ook een polis af te sluiten. Het komt steeds vaker voor dat contracten de nodige continuïteit vragen via back-upplannen en een cyberverzekering.”

TVB
Tom Van Britsom
Manager Business Development & Innovation

Gere­la­teer­de berichten

U7353792727 Photorealistic image man with glasses on a video ca f4b25fc1 d39c 4912 8c94 22f675ab7cd0

Deel 2: Van bewust­zijn naar actie, zo ver­sterk je je cyberweerbaarheid

Cyber en Fraude
19.11.2025

Hoe vertaal je inzichten over cyberdreiging naar concrete actie? Vanbreda ondersteunt bedrijven met interactieve workshops en realistische simulaties die de cyberweerbaarheid structureel versterken. Davy Heremans, expert in cyberrisico’s en dag in dag uit bezig met de dienst Phishing as a Service en de cyberworkshops bij Vanbreda, legt uit hoe bedrijven hun ‘human firewall’ kunnen versterken.

Lees meer
Lees meer over Deel 2: Van bewustzijn naar actie, zo versterk je je cyberweerbaarheid
EBBF04338

Deel 1: The Human fire­wall — sleu­tel tot een cyber­vei­li­ge onderneming

Cyber en Fraude
19.11.2025

Cybersecurity is niet langer een ver-van-mijn-bed-show, maar een reële en constante dreiging voor elke onderneming. Terwijl technologie evolueert, blijft de menselijke factor vaak de zwakste schakel. Davy Heremans, expert in cyberrisico’s bij Vanbreda, legt uit waarom preventie de enige weg vooruit is.

Lees meer
Lees meer over Deel 1: The Human firewall - sleutel tot een cyberveilige onderneming
mock up artikel dns belgium

Cyber­ver­ze­ke­ring: vang­net of val­se geruststelling?

Cyber en Fraude
21.10.2025

In het digitale tijdperk is cybercriminaliteit helaas een deel van de realiteit. Een heuse cyberaanval kan verstrekkende gevolgen hebben voor de samenleving, voor individuen en voor bedrijven. Ransomware, datalekken, digitale pannes of sabotage, ziekenhuizen of luchthavens die lamgelegd worden. Bij DNS Belgium deelt collega Tom Van Britsom zijn visie over het belang en de meerwaarde van een cyberverzekering.

Lees meer
Lees meer over Cyberverzekering: vangnet of valse geruststelling?
U7353792727 Photorealistic image close up of hands typing on a c7db082e c71e 4659 9fb2 79ee0dc0ce29

Onze onder­ne­ming heeft geen cyber­ver­ze­ke­ring nodig”: vier mis­vat­tin­gen ontkracht

Cyber en Fraude
01.10.2025

Cyberrisico’s zijn vandaag niet meer weg te denken uit het bedrijfsleven. Toch merken we dat sommige bedrijven nog twijfelen over het nut van een cyberverzekering. Onterecht, want zo’n verzekering is niet alleen een financieel vangnet. Het is ook dankzij de verzekering dat je bij een cyberincident meteen een beroep kan doen op professionele IT-hulpverlening, en daarmee is de meerwaarde dubbel bewezen. In dit artikel bespreken we vier vaak voorkomende argumenten van bedrijven om geen cyberverzekering te nemen en geven we aan waarom het verstandig is om het wél te overwegen.

Lees meer
Lees meer over "Onze onderneming heeft geen cyberverzekering nodig”: vier misvattingen ontkracht