Phishing: wees bewust en train jouw medewerkers

 “Awareness en training zijn de beste methoden om phishers de pas af te snijden”, zegt Tom Van Britsom, cyberexpert bij Vanbreda Risk & Benefits. “En met onze nieuwe dienstverlening ‘Phishing as a service’ kunnen wij jouw onderneming daarbij helpen.”

Phishing as a service

Vergeet de spelfouten, rare lay-outs en verouderde logo’s, phishers hebben hun lesje geleerd en maken websites tegenwoordig zo goed na dat zelfs specialisten twee keer moeten kijken. Hoe moeten leken hier dan mee omgaan?

Phishing (‘hengelen’) is een vorm van online oplichting waarbij cybercriminelen trachten om inloggegevens, kredietkaartinformatie, pincodes of medische data te stelen. Ze doen dat door vervalste e-mails of sms’jes te sturen van instanties die je vertrouwt: jouw bank, de FOD Financiën, een bekend pretpark, een grote telecomprovider, … In die berichtjes vragen ze je om door te klikken naar de website van deze instantie om daar bijvoorbeeld jouw rekeningnummer en pincode van jouw bank-app in te geven. Of om te klikken op een link, die dan een virus op jouw computer installeert.

Varianten op klassieke phishing

Ondertussen duiken er ook al varianten van phishing op, de inventiviteit van de cybercriminelen kent daarbij geen grenzen. ‘Whaling’ bijvoorbeeld, waarbij oplichters via platformen als Whatsapp berichtjes sturen waarin ze zich voordoen als bekende personen of familieleden. De oplichter vraagt om geld over te maken omdat hij met een klein probleem zit of tijdelijk niet aan zijn rekening kan. Uiteraard met de belofte om dit zo snel mogelijk terug te betalen. Ook ‘CEO-fraude’ is een fenomeen dat nog steeds vaak voorkomt. Hierbij doet de oplichter zich voor als de baas van het slachtoffer en vraagt hij om dringend een som geld over te schrijven om bijvoorbeeld een onbetaalde factuur te voldoen.

Phishers professionaliseren zich

“In het begin waren phishingberichten nog vrij goed te herkennen”, zegt Tom Van Britsom, cyberexpert bij Vanbreda Risk & Benefits. “Ze stonden vaak vol taalfouten, hadden een vage aanspreektitel of gebruikten jouw e-mailadres als aanspreking. Ook de nagebouwde websites waren dikwijls maar slechte kopieën, zodat er bij veel slachtoffers wel een alarmbelletje afging. De phishers zijn zich echter gaan professionaliseren. Het wordt almaar lastiger om nog het onderscheid te maken met legitieme mails en sites.”

Naast het feit dat de hackers steeds beter worden in hun oplichtingspogingen, stijgt ook het aantal phishingberichten enorm waardoor er meer en meer slachtoffers vallen. Volgens de bankenfederatie Febelfin vonden er in 2020 zo’n 67.000 frauduleuze banktransacties plaats na phishing. Daarbij werd 34 miljoen euro ontfutseld. Ter vergelijking: een jaar eerder bedroeg de schade ‘maar’ 8 miljoen euro.

Verzekeraars reageren

Ook Vanbreda Risk & Benefits merkt dat er meer schademeldingen zijn én dat het gaat om hogere schadebedragen. “We stellen vast dat verzekeraars daar doorgaans op drie mogelijke manieren op reageren”, zegt Tom Van Britsom. “Ze verhogen de premies van de polissen, zowel voor nieuwe als bestaande klanten. Of ze passen hun voorwaarden aan en voorzien bijvoorbeeld lagere kapitalen, hogere eigen risico’s en aangepaste clausules. Tot slot verstrengen verzekeraars ook hun acceptatiebeleid. Bedrijven moeten aantonen dat hun securitybeleid op orde staat of bepaalde sectoren worden gewoonweg uitgesloten.”

De menselijke factor

Uiteraard is een sluitend technisch veiligheidsbeleid een belangrijke factor om phishers af te remmen, zegt Van Britsom. Maar het is evenzeer belangrijk om te investeren in de ‘menselijke factor’. “Het overgrote deel van de schadegevallen kent namelijk een menselijke link, die je als onderneming nooit volledig kunt uitschakelen, maar die je wel continu moet trainen. Vanbreda Risk & Benefits doet dat op twee manieren. Ten eerste via de cyberworkshops die we organiseren en die we baseren op onze eigen ervaringen in cyberschade. We leren je hierin de best practices: hoe ga je om met phishing op het moment dat je getroffen wordt. De do’s en de don ’t’s dus, wat kan je doen om jouw onderneming voor te bereiden en hoe kan je adequaat reageren na een aanval?”

Het tweede luik is een online ‘phishing-training’ die Vanbreda aanbiedt. Van Britsom: “Via ons platform kunnen we uiterst realistische phishing-simulaties opzetten, die volledig op maat van jouw onderneming zijn gemaakt. Je hoeft daarvoor zelf geen enkele aanpassing te doen aan jouw IT-infrastructuur. Wij sturen de zogenaamde phishingmails uit en houden dan zeer nauwkeurig bij hoe jouw medewerkers hierop reageren. Nadien bezorgen we je uiteraard uitgebreide rapporten en analyses van hoe de test verliep.”

Elke medewerker een expert

De rapporten leggen bijvoorbeeld uit hoeveel mails gestuurd werden, hoeveel er werden geopend, wie welke data invoerde of de mails beantwoordde, hoeveel mensen op verdachte bijlages klikten, hoeveel medewerkers het IT-departement op de hoogte brachten, enzovoort. “Op deze manier geven we zowel de onderneming als de medewerkers meer inzichten in de digitale gevaren én leren we hen er correct mee omgaan. Hierdoor wordt voor jouw onderneming ook duidelijker hoe het interne beleid rond cybersecurity nog kan geoptimaliseerd worden”, zegt Van Britsom. “De training maakt van elke medewerker een echte phishingexpert. Zo zijn jouw werknemers voorbereid op cyberaanvallen waardoor de gegevens, activa en reputatie van jouw organisatie beter beschermd zijn.”

Gere­la­teer­de berichten

U7353792727 Photorealistic image man with glasses on a video ca f4b25fc1 d39c 4912 8c94 22f675ab7cd0

Deel 2: Van bewust­zijn naar actie, zo ver­sterk je je cyberweerbaarheid

Cyber en Fraude
19.11.2025

Hoe vertaal je inzichten over cyberdreiging naar concrete actie? Vanbreda ondersteunt bedrijven met interactieve workshops en realistische simulaties die de cyberweerbaarheid structureel versterken. Davy Heremans, expert in cyberrisico’s en dag in dag uit bezig met de dienst Phishing as a Service en de cyberworkshops bij Vanbreda, legt uit hoe bedrijven hun ‘human firewall’ kunnen versterken.

Lees meer
Lees meer over Deel 2: Van bewustzijn naar actie, zo versterk je je cyberweerbaarheid
EBBF04338

Deel 1: The Human fire­wall — sleu­tel tot een cyber­vei­li­ge onderneming

Cyber en Fraude
19.11.2025

Cybersecurity is niet langer een ver-van-mijn-bed-show, maar een reële en constante dreiging voor elke onderneming. Terwijl technologie evolueert, blijft de menselijke factor vaak de zwakste schakel. Davy Heremans, expert in cyberrisico’s bij Vanbreda, legt uit waarom preventie de enige weg vooruit is.

Lees meer
Lees meer over Deel 1: The Human firewall - sleutel tot een cyberveilige onderneming
mock up artikel dns belgium

Cyber­ver­ze­ke­ring: vang­net of val­se geruststelling?

Cyber en Fraude
21.10.2025

In het digitale tijdperk is cybercriminaliteit helaas een deel van de realiteit. Een heuse cyberaanval kan verstrekkende gevolgen hebben voor de samenleving, voor individuen en voor bedrijven. Ransomware, datalekken, digitale pannes of sabotage, ziekenhuizen of luchthavens die lamgelegd worden. Bij DNS Belgium deelt collega Tom Van Britsom zijn visie over het belang en de meerwaarde van een cyberverzekering.

Lees meer
Lees meer over Cyberverzekering: vangnet of valse geruststelling?
U7353792727 Photorealistic image close up of hands typing on a c7db082e c71e 4659 9fb2 79ee0dc0ce29

Onze onder­ne­ming heeft geen cyber­ver­ze­ke­ring nodig”: vier mis­vat­tin­gen ontkracht

Cyber en Fraude
01.10.2025

Cyberrisico’s zijn vandaag niet meer weg te denken uit het bedrijfsleven. Toch merken we dat sommige bedrijven nog twijfelen over het nut van een cyberverzekering. Onterecht, want zo’n verzekering is niet alleen een financieel vangnet. Het is ook dankzij de verzekering dat je bij een cyberincident meteen een beroep kan doen op professionele IT-hulpverlening, en daarmee is de meerwaarde dubbel bewezen. In dit artikel bespreken we vier vaak voorkomende argumenten van bedrijven om geen cyberverzekering te nemen en geven we aan waarom het verstandig is om het wél te overwegen.

Lees meer
Lees meer over "Onze onderneming heeft geen cyberverzekering nodig”: vier misvattingen ontkracht