Welke risico's gaan gepaard met elektrische wagens?

Elektrische wagens houden nieuwe risico's in waarmee bedrijven die hun vloot willen elektrificeren rekening moeten houden, zeggen Erik Blankaerts en Luc Kegeleers, specialisten in respectievelijk auto- en brandverzekeringen bij de verzekeringsmakelaar Vanbreda Risk & Benefits in Trends. 

Pexels kindel media 9799996

Er dreigt ook een 'vergeten' aansprakelijkheidsrisico. Hieronder vind je het volledige artikel dat op 11 mei 2022 op de website van Trends is verschenen.

De omslag naar een elektrisch wagenpark is bij de meeste ondernemingen ingezet. Maar de mobiliteitsswitch van fossiele bedrijfswagens naar een elektrisch wagenpark roept bij veel bedrijven vragen op, ook met betrekking tot de verzekering.

Wat is het grootste risico van een elektrische wagen? Dat hij in brand schiet. Niet omdat de kans groter is dat hij in brand schiet dan een wagen die op fossiele brandstoffen rijdt, daar is immers geen bewijs van. Maar de intensiteit van een brand wijkt bij een elektrische wagen sterk af van die bij een klassiek voertuig. “De brand ontwikkelt zeer hoge temperaturen, duurt veel langer en gaat gepaard met steekvlammen”, zegt Luc Kegeleers. “Een brandende elektrische wagen moet door de brandweer geëvacueerd en in water ondergedompeld worden. Zo niet, kan het lijken alsof de brand geblust is terwijl er een kans bestaat dat de auto opnieuw begint te branden.”

Belangrijk is de plaats waar de brand uitbreekt. Als dat in een ondergrondse parkeergarage gebeurt, kan een brandende elektrische wagen zelfs schade veroorzaken aan de betonstructuur van het gebouw. “Voorlopig liggen de regels en normen voor de installatie van laadpalen of het parkeren van elektrische wagens in ondergrondse parkings nog niet vast”, stelt Kegeleers vast. “Het is de brandweer die advies moet geven. Zij moet in staat zijn een brandend voertuig te bereiken. We merken dat er vooral ingezet zal worden op sprinklerinstallaties. Niet om het voertuig te blussen maar om het gebouw te beschermen en het overslaan van de brand op andere wagens te voorkomen.”

Schade aan de privéwoning

Als door het laden van een elektrisch voertuig schade ontstaat aan een ander voertuig, aan een gebouw of aan een laadpaal, ontstaat de vraag: is daarvoor iemand aansprakelijk, en zo ja, wie? “Bedrijven die hun wagenpark vergroenen, moeten zich hier goed van bewust zijn”, zegt Erik Blankaerts. “Veel ondernemingen stellen voor om een laadpaal of een wallbox bij een werknemer thuis te installeren. Op die manier promoten ze de elektrificatie van hun vloot en profiteren ze van de fiscale en ecologische voordelen. Maar ze moeten ook oog hebben voor het aansprakelijkheidsrisico.”

Wat als de privéwoning van een werknemer schade oploopt door een laadpaal die er geïnstalleerd is op vraag van de werkgever? Blankaerts: “De mogelijke aansprakelijkheidsrisico’s van alle betrokken partijen (de producent, de installateur, de werkgever, de werknemer,…) op voorhand in kaart brengen en daarover duidelijkheid creëren is belangrijk. De car policy van diverse bedrijven is daar nog niet op afgestemd. Bedrijven kunnen beter op voorhand duidelijke afspraken maken over wie welk risico verzekert.”

Geen hogere tarieven

Voorlopig leiden de nieuwe risico’s die elektrische wagens met zich brengen niet tot hogere tarieven. “In de brandverzekering zijn de prijzen de voorbije jaren al behoorlijk gestegen”, zegt Kegeleers. “Dat maakt een bijkomende tariefverhoging moeilijk. Er zijn ook nog geen duidelijke schadetabellen. Toen de eerste zonnepanelen gelegd werden, werd dit door de verzekeraars ook niet als een nieuw risico ingecalculeerd. Het was pas toen er daken in brand vlogen, vaak omdat de kwaliteit van bepaalde panelen ondermaats was, dat er extra kosten aangerekend werden. In eerste instantie zal de focus van de verzekeraars liggen op preventie, attestering en kwaliteitscontrole.”

Ook in de tak autoverzekeringen nemen de verzekeraars een afwachtende houding aan, zegt Blankaerts: “Omdat er nog te weinig statistieken zijn, kunnen de verzekeraars de risico’s voorlopig moeilijk inschatten. Wat ook speelt, is dat de tak autoverzekeringen twee redelijk goede jaren gekend heeft. Door de coronacrisis en het telewerk waren er minder auto-ongevallen. De verzekeraars kunnen het zich veroorloven om de kat uit de boom te kijken, hun statistieken op te bouwen, en eventueel binnen enkele jaren hun beleid aan te passen. De eerstvolgende twee jaar verwacht ik geen premieverhogingen voor elektrische voertuigen.”

“Het is wel zo dat de verzekeringspremies voor elektrische auto’s sowieso hoger zijn dan die van conventionele auto’s”, stipt Blankaerts aan. “Elektrische wagens zijn immers duurder. Dat je een hogere premie betaalt voor een object met een hogere waarde is verzekeringstechnisch logisch.”

E-bikes vormen een groter risico

Een probleem op langere termijn van onverzekerbaarheid, zoals bijvoorbeeld voor cyberverzekeringen, is er in het geval van elektrische wagens helemaal niet, verzekert Blankaerts: “Ook verzekeringsmaatschappijen streven ecologische en maatschappelijke criteria na. Afwijzend staan tegenover het verzekeren van risico’s van elektrische vervoermiddelen zou in die context een heel slecht signaal zijn. Dat zie ik niet gebeuren.”

Ten slotte wijzen de specialisten van Vanbreda Risk & Benefits erop dat elektrische steps en fietsen momenteel een groter risico inhouden dan elektrische wagens. “De mobiliteitsswitch die de ondernemingen nastreven, loopt even vaak via elektrische fietsen en steps. De gebruikte materialen en batterijen van die vervoermiddelen zijn echter minder robuust en duurzaam, terwijl de kwetsbaarheid van de bestuurder hoger ligt. Wij merken de voorbije jaren een forse toename van ernstige ongevallen met e-steps en speedpedelecs.”

Gere­la­teer­de berichten

Dekerf artikel

Make­laars in bewe­ging: tus­sen onaf­han­ke­lijk­heid en groepskracht

Pers
13.05.2025

Wat gebeurt er met het makelaarslandschap wanneer technologie versnelt, regelgeving complexer wordt en het steeds moeilijker wordt om geschikt personeel te vinden? Hoe blijf je als zelfstandig kantoor relevant in een snel evoluerende sector, en welke rol kunnen grotere groepen daarin spelen? In een open gesprek, met enkele andere makelaars, deelde bestuurder Dirk Dekerf van Vanbreda Dekerf zijn ervaring met overnames en samenwerkingen. Het resultaat kan je lezen in Telescope, het digitaal magazine van de Teledesk Group.

Lees meer
Lees meer over Makelaars in beweging: tussen onafhankelijkheid en groepskracht
Pers cyber tvb mei

Maak je bedrijf weer­baar­der tegen cyberaanvallen

Pers
12.05.2025

Bijna de helft van de Vlaamse ondernemingen was vorig jaar het slachtoffer van een cyberaanval. Door werknemers te sensibiliseren, zodat ze bijvoorbeeld weten op welke mails ze niet mogen klikken, maak je jouw kmo weerbaarder tegen hackers. Cyberexpert Tom Van Britsom gaf in De Tijd meer uitleg over welke preventieve maatregelen je kan nemen om je bedrijf te beschermen, onder meer door je medewerkers te trainen.

Lees meer
Lees meer over Maak je bedrijf weerbaarder tegen cyberaanvallen
Sarah dillen1

Focus op cloud, met lief­de voor eigen apps: de Direc­tor ICT van Van­b­re­da Risk & Bene­fits aan het woord

Pers
30.04.2025

Vanbreda Risk & Benefits wil het verschil maken in de markt met een zelf ontwikkeld applicatielandschap op maat. Het onderhoud daarvan is slechts één van de taken van Sarah Dillen, Director ICT. In een interview met ITdaily voor de rubriek "CIO aan het woord", legt Sarah uit hoe onze IT-organisatie innovatie, veiligheid en efficiëntie combineert. Het volledige artikel kan je ook terugvinden op de website van ITdaily.

Lees meer
Lees meer over Focus op cloud, met liefde voor eigen apps: de Director ICT van Vanbreda Risk & Benefits aan het woord
Mockup artikel de tijd werknemers

Zie­ke werk­ne­mer kost bedrijf straks 1.700 euro extra

Pers
16.04.2025

Bedrijven die binnenkort twee maanden lang 30 procent van de uitkeringen aan langdurig zieke werknemers moeten betalen, kunnen een extra factuur van ongeveer 1.700 euro bruto per persoon verwachten. In De Tijd geven onze collega's, General Manager Health Care Bob Duys en Product Developer Health Care Astrid Saenen, meer uitleg met behulp van duidelijke cijfers en statistieken.

Lees meer
Lees meer over Zieke werknemer kost bedrijf straks 1.700 euro extra