Onze tips voor een evenwichtig verzekerd voedingsbedrijf

Bedrijven die voedingsproducten maken, zijn zich al sterk bewust van de risico’s die ze dienen te verzekeren. Toch ontwaren onze experten Charlotte De Bruyn en Koen Van Weert enkele belangrijke valkuilen. In dit eerste deel gaan ze in op de uitdagingen op vlak van aansprakelijkheid.

LYF000553

1. Bereid je voor op een mogelijke contaminatie of terugroeping

Een voedingsbedrijf levert producten die bestemd zijn voor menselijke consumptie en dat brengt meteen een belangrijk aansprakelijkheidsrisico met zich mee. Een klassieke aansprakelijkheidspolis dekt materiële, lichamelijke en financiële gevolgschade die optreedt wanneer iemand een besmet voedingsproduct consumeert. Maar omdat voorkomen beter is dan genezen, zien we een toename van het aantal producten dat preventief uit de rekken wordt gehaald. De overheid waakt mee over de voedselveiligheid, voert gerichte controles uit en vraagt steeds vaker om een product terug te roepen. “Als voedingsbedrijf kan je twee belangrijke waarborgen in je BA-polis integreren”, legt Charlotte De Bruyn, Senior Broker bij Vanbreda Risk & Benefits uit. “Het gaat om puur financiële schade van derden en om recall-schade. Beide uitbreidingen waarborgen schade aan derden. Een recall-verzekering dekt de verwittigingskosten, terugtrekkingskosten, arbeidskosten en vernietigingskosten die een voedingsbedrijf moet maken om een product uit de markt te halen.” Eigen schade blijft uitgesloten. Uit ervaring blijkt echter dat de eigen (financiële) schade ook substantieel kan zijn en zelfs de voortgang van een bedrijf in gevaar kan brengen. Vanbreda adviseert daarom haar voedingsklanten om naast een BA-polis een afzonderlijke contaminatiepolis af te sluiten. “Deze zal naast recall-kosten de eigen bedrijfsschade waarborgen”, aldus Charlotte De Bruyn.

2. Houd rekening met hogere verzekerde kapitalen

Het groeiende belang van aansprakelijkheidsdekkingen uit zich eveneens in striktere contracten. Partners van een voedingsbedrijf willen in stijgende mate veiligheid inbouwen en voorkomen dat een incident het voedingsbedrijf in de richting van een faillissement zou duwen. “Dat uit zich in een vraag om verhoogde verzekerde kapitalen”, aldus Charlotte De Bruyn. “Verzekerde kapitalen tussen vijf en tien miljoen euro zijn geen uitzondering meer. Als het gaat om afspraken met bedrijven in de Verenigde Staten, dan gaat dat bedrag maal twee of zelfs naar onbeperkt.”

3. Minder ongevallen = lagere verzekeringspremie

Naast de fysieke activa van een voedingsbedrijf verdienen uiteraard ook de werknemers de nodige aandacht. Voor de verplichte arbeidsongevallenverzekering liggen de premies in een voedingsbedrijf gezien het productierisico iets hoger dan gemiddeld. “Een productie waarin mensen werken met oudere of onbeveiligde machines of met scherpe messen weegt op de statistieken”, verklaart Charlotte De Bruyn. “Een bedrijf kan dat counteren door te investeren in moderne en dus veiligere machines, maar dat garandeert niet dat ongevallen zullen uitblijven. Blijvend investeren in preventiemaatregelen is zeker een must.” Voedingsbedrijven hebben echter altijd belang bij een goede ongevallenpreventie, benadrukt Charlotte De Bruyn. “Als bedrijf wil je dat je werknemers gespaard blijven van ongevallen. Mensen beschermen is de prioriteit. De Duty of Care (= zorgplicht van de werkgever) is zeer belangrijk voor veel van onze klanten. Zij willen dat werknemers zich goed voelen en dit draagt ook bij tot stabiliteit en groei. Bovendien speelt een sectorieel tekort aan arbeidskrachten. Ook daarom wil je je mensen niet zien uitvallen.”

4. Digitalisering van de productie brengt cyberrisico’s met zich mee

De productie van voeding ronden voedingsbedrijven af met de verpakking en de etikettering van hun producten. De aanmaak van de etiketten gebeurt IT-gestuurd waardoor een cyberincident meteen ook de afwerking van de voedingsproducten in het gedrang kan brengen. “Zelfs als je er bijvoorbeeld bij een hacking in slaagt om je machines te laten draaien, kan het stilvallen van de etikettering ervoor zorgen dat je niet meer kan uitleveren”, zegt Koen Van Weert, Senior Broker Property bij Vanbreda Risk & Benefits. “Maar we zien dat ook productielijnen meer en meer gedigitaliseerd worden, waardoor criminelen ze van buitenaf kunnen stopzetten.” Dergelijke incidenten dekken voedingsbedrijven af vanuit een cyberverzekering, terwijl ze het risico op fraude met een specifieke polis opvangen. “Een vervalst maar geloofwaardig WhatsApp-bericht waarin de CFO aan de boekhouding vraagt om een grote geldsom over te schrijven, is geen cyberincident maar fraude. Bij voedingsbedrijven zien we voorbeelden van bedrog waarbij het bedrijf overgaat tot het leveren van een grote bestelling op basis van vervalste berichten. Een fraudepolis verzekert het bedrijf voor de schade van dergelijke misdrijven.”

Gere­la­teer­de berichten

ADSF45704

Cyber­aan­val­len: een groei­end risi­co voor de voedingsindustrie

Cyber en Fraude
18.03.2025

In 2024 registreerde Vanbreda Risk & Benefits, de grootste verzekeringsmakelaar van België, elke week een nieuw cyberincident bij Belgische bedrijven. Dit betekent een stijging van maar liefst 64% ten opzichte van het voorbije jaar. Hoewel de meeste schadegevallen beperkt bleven tot 20.000 euro, liep 4% van de bedrijven meer dan 1 miljoen euro schade op. Dit als gevolg van een bedrijfsstilstand. Deze cijfers tonen aan dat cyberaanvallen een steeds groter risico vormen voor bedrijven, ook in de voedingsindustrie.

Lees meer
Lees meer over Cyberaanvallen: een groeiend risico voor de voedingsindustrie
Cyber resized

Elke week één nieuw cybe­rin­ci­dent bij Bel­gi­sche bedrijven

Pers
13.03.2025

Cyberaanvallen treffen Belgische bedrijven harder dan ooit: Vanbreda Risk & Benefits, de grootste verzekeringsmakelaar van het land, registreerde vorig jaar elke week één nieuw cyberincident. Dat is een stijging van 64% ten opzichte van 2023. Hoewel drie vierde van de schade beperkt bleef tot 20.000 euro, liep 4% van de bedrijven meer dan 1 miljoen euro schade op. Toch blijven veel bedrijven in ons land de risico's nog altijd onderschatten. De nieuwe Europese richtlijnen* om de weerbaarheid van bedrijven tegen cyberaanvallen op te krikken, moeten daar in 2025 verandering in brengen.

Lees meer
Lees meer over Elke week één nieuw cyberincident bij Belgische bedrijven
U7353792727 Photorealistic image man in a grocery store selecti 0bbae275 2430 447a 8c39 1bc41fcc7b45

Duur­zaam­heid in de voe­dings­ke­ten: hoe gaat je bedrijf om met nieu­we risico’s ver­bon­den aan je groe­ne ambities?

Voeding
10.03.2025

De roep om duurzaamheid in de voedingsindustrie klinkt luider dan ooit. Niet enkel consumenten geven steeds vaker de voorkeur aan producten die op een verantwoorde manier zijn geproduceerd en verpakt. Ook de nieuwe Europese verordening inzake Verpakkingen en Verpakkingsafval (Packaging and Packaging Waste Regulation) voert de druk op bedrijven op. Wat houdt deze nieuwe wetgeving precies in? Welke duurzaamheidsinspanningen levert jouw onderneming en hoe blijf je ook in de toekomst goed beschermd?

Lees meer
Lees meer over Duurzaamheid in de voedingsketen: hoe gaat je bedrijf om met nieuwe risico’s verbonden aan je groene ambities?
Aflevering 13 Vanbreda S2 Foto website

Video­pod­cast — Voeding

Videopodcast
26.08.2024

Van grondstof tot afgewerkt product; onze voeding legt een hele weg af vooraleer het op ons bord belandt. De bedrijven en activiteiten binnen de voedingsindustrie zijn erg uiteenlopend. Het verzekeren van de risico’s van elke specifieke speler in de keten is daarom een uitdaging. In de nieuwe aflevering van onze videopodcast Succes Verzekerd, neemt verzekeringsexpert Charlotte De Bruyn het woord. Zij vertelt over de belangrijke maar kwetsbare positie van de voedingssector in de Belgische economie en hoe een toekomstgericht verzekeringsbeleid soelaas biedt.

Lees meer
Lees meer over Videopodcast - Voeding