Verzekeraars evolueren steeds meer naar een welzijnspartner voor je medewerkers

Als werkgever wil je dat je medewerkers gezond en gelukkig zijn. Helaas hebben zij soms te kampen met mentale problemen. Een snel toegankelijke zorgverlening is op dat moment voor hen van cruciaal belang. Verzekeraars zijn er vandaag gelukkig niet meer alleen om medische kosten terug te betalen of medische bijstand te voorzien. Ze focussen steeds meer op het mentaal welzijn van je medewerkers en bieden daarvoor een waaier aan extra diensten.

I Stock 1201050386 HC extra

Digitale tools ter ondersteuning van mentaal welzijn

Aanbieders van gezondheidszorgen stellen al geruime tijd een online platform en app ter beschikking. Verzekerden kunnen via die weg heel eenvoudig een hospitalisatie melden, medische kosten indienen, het derdebetalerssysteem voor het ziekenhuis activeren, de terugbetaling van apothekerskosten via AssurPharma aanvragen, …

We stellen vast dat veel verzekeraars hun dienstverlening sinds kort uitbreiden tot een echt gezondheidsplatform. Zo kunnen werknemers voortaan sneller een beroep doen op huisartsen en psychologen. Lange wachtlijsten voor een fysieke afspraak bij de dokter of psycholoog maken plaats voor instant consultaties via een digitaal platform.

Jouw medewerkers kunnen via de app altijd en overal toegang krijgen tot digitale zorgverlening. Bijvoorbeeld een eerstelijnshulp wanneer hun huisarts niet bereikbaar is of een consultatie bij een dokter (via videocall) of psycholoog (via telefoon, videocall of soms zelfs face-to-face).

Evolutie van verzekeringspartner naar welzijnspartner

Verzekeraars bieden ook steeds meer aanvullende diensten met betrekking tot wellbeing. Denk aan digitale artikels, webinars, een online burn-out assessment tool of een mindfulness programma. Individuele begeleiding via een ‘employee assistance program’ is soms ook mogelijk. Daarbij ligt de nadruk op psychologische ondersteuning en hulpmiddelen om je mentaal beter te voelen.

Maximaal comfort voor jouw medewerkers

Dankzij deze actuele evoluties ontstaat een waaier aan aanvullende diensten ter bevordering van het welzijn van jouw medewerkers en hun gezinsleden. Zijn zij aangesloten bij een collectieve polis gezondheidszorgen? Dan kunnen zij, afhankelijk van hun verzekeraar bij hospitalisatie en/of ambulante zorgen, voortaan in alle eenvoud, comfort en privacy zorg dragen voor hun fysieke en mentale gezondheid. Dit dankzij allerlei betalende of niet-betalende hulpmiddelen die hen worden aangereikt. Deze aanvullende dienstverlening wordt soms ook aangeboden in combinatie met een collectieve polis arbeidsongeschiktheid.

Extra troef voor jou als werkgever

De dienstverlening in gezondheidszorgen wordt dus niet alleen sterk uitgebreid maar ook naar een hoger niveau getild. Door gezondheidszorgen toegankelijker en laagdrempeliger te maken, dragen de verzekeraars graag bij tot de fysieke en mentale gezondheid van jouw medewerkers. Als caring employer is het een grote troef dat je op die manier nog meer aandacht kan besteden aan mentaal welzijn en preventieve zorgen.

Meer info?

Heb je vragen over de wellbeing services die jouw verzekeraar vandaag al aanbiedt? Neem dan contact op met je Account Manager Employee Benefits bij Vanbreda Risk & Benefits.

Gere­la­teer­de berichten

IMG 5419 1

Pen­si­oen­spa­ren voor zelf­stan­di­gen: laat u niet ver­blin­den door het fis­caal voordeel

Personen
28.10.2025

Voor zelfstandigen is pensioensparen een cruciale stap naar een financieel zorgeloze toekomst. De overheid moedigt dit aan met aanzienlijke fiscale voordelen. Maar laat je niet enkel leiden door die belastingvermindering. Rendement en kosten zijn minstens even belangrijk, zo benadrukte onze General Manager, Pension Consultancy, Franky Stevens in een interview met De Tijd.

Lees meer
Lees meer over Pensioensparen voor zelfstandigen: laat u niet verblinden door het fiscaal voordeel
Artikel obesitasmedicatie

Obe­si­tas­me­di­ca­tie: twin­tig keer meer aan­gif­tes in vier jaar tijd

Personen
27.10.2025

Het gebruik van obesitasmedicatie zoals Mounjaro, Ozempic en Wegovy neemt exponentieel toe. Vanbreda Risk & Benefits analyseerde de aangiftes van GLP-1-medicatie tussen januari 2021 en augustus 2025. De cijfers zijn veelzeggend: waar begin 2021 een vijftigtal aangiftes per maand werden verwerkt, zijn dat er momenteel meer dan duizend – een stijging met factor twintig. Collega's Bob Duys, Sander Van den Bossche en Eline Pompen deelden hun inzichten in Het Nieuwsblad.

Lees meer
Lees meer over Obesitasmedicatie: twintig keer meer aangiftes in vier jaar tijd
U7353792727 Photorealistic image woman working on a laptop on f 9dc402b6 7d2f 47fe a7cb 098992f2b0d6

Nieu­we Indi­ca­tie­ve Tabel 2024: scha­de­ver­goe­ding stijgt fors

Personen
26.09.2025

Ben je slachtoffer van een ongeval met lichamelijke letsels waarvoor iemand anders aansprakelijk is? Dan heb je recht op een schadevergoeding. Dankzij de nieuwe Indicatieve Tabel 2024 vallen die vergoedingen nu een stuk hoger uit. Wat verandert er en wat betekent dit? Dat ontdek je hieronder.

Lees meer
Lees meer over Nieuwe Indicatieve Tabel 2024: schadevergoeding stijgt fors
KNSF05990

Arbeids­on­ge­schikt­heid: van wan­trou­wen naar vertrouwen

Personen
19.08.2025

Het stijgend aantal langdurig zieken en de aanhoudende krapte op de arbeidsmarkt zetten het thema arbeidsongeschiktheid hoog op de agenda. Tijdens een recent symposium deelde Professor Dr. Lode Godderis, Hoogleraar Arbeidsgeneeskunde aan de KU Leuven en CEO van IDEWE, zijn inzichten over deze complexe uitdaging. Hij daagde de aanwezigen uit met een fundamentele vraag: pakken we dit groeiende probleem wel op de juiste manier aan?

Lees meer
Lees meer over Arbeidsongeschiktheid: van wantrouwen naar vertrouwen