Verzekeraars evolueren steeds meer naar een welzijnspartner voor je medewerkers

Als werkgever wil je dat je medewerkers gezond en gelukkig zijn. Helaas hebben zij soms te kampen met mentale problemen. Een snel toegankelijke zorgverlening is op dat moment voor hen van cruciaal belang. Verzekeraars zijn er vandaag gelukkig niet meer alleen om medische kosten terug te betalen of medische bijstand te voorzien. Ze focussen steeds meer op het mentaal welzijn van je medewerkers en bieden daarvoor een waaier aan extra diensten.

I Stock 1201050386 HC extra

Digitale tools ter ondersteuning van mentaal welzijn

Aanbieders van gezondheidszorgen stellen al geruime tijd een online platform en app ter beschikking. Verzekerden kunnen via die weg heel eenvoudig een hospitalisatie melden, medische kosten indienen, het derdebetalerssysteem voor het ziekenhuis activeren, de terugbetaling van apothekerskosten via AssurPharma aanvragen, …

We stellen vast dat veel verzekeraars hun dienstverlening sinds kort uitbreiden tot een echt gezondheidsplatform. Zo kunnen werknemers voortaan sneller een beroep doen op huisartsen en psychologen. Lange wachtlijsten voor een fysieke afspraak bij de dokter of psycholoog maken plaats voor instant consultaties via een digitaal platform.

Jouw medewerkers kunnen via de app altijd en overal toegang krijgen tot digitale zorgverlening. Bijvoorbeeld een eerstelijnshulp wanneer hun huisarts niet bereikbaar is of een consultatie bij een dokter (via videocall) of psycholoog (via telefoon, videocall of soms zelfs face-to-face).

Evolutie van verzekeringspartner naar welzijnspartner

Verzekeraars bieden ook steeds meer aanvullende diensten met betrekking tot wellbeing. Denk aan digitale artikels, webinars, een online burn-out assessment tool of een mindfulness programma. Individuele begeleiding via een ‘employee assistance program’ is soms ook mogelijk. Daarbij ligt de nadruk op psychologische ondersteuning en hulpmiddelen om je mentaal beter te voelen.

Maximaal comfort voor jouw medewerkers

Dankzij deze actuele evoluties ontstaat een waaier aan aanvullende diensten ter bevordering van het welzijn van jouw medewerkers en hun gezinsleden. Zijn zij aangesloten bij een collectieve polis gezondheidszorgen? Dan kunnen zij, afhankelijk van hun verzekeraar bij hospitalisatie en/of ambulante zorgen, voortaan in alle eenvoud, comfort en privacy zorg dragen voor hun fysieke en mentale gezondheid. Dit dankzij allerlei betalende of niet-betalende hulpmiddelen die hen worden aangereikt. Deze aanvullende dienstverlening wordt soms ook aangeboden in combinatie met een collectieve polis arbeidsongeschiktheid.

Extra troef voor jou als werkgever

De dienstverlening in gezondheidszorgen wordt dus niet alleen sterk uitgebreid maar ook naar een hoger niveau getild. Door gezondheidszorgen toegankelijker en laagdrempeliger te maken, dragen de verzekeraars graag bij tot de fysieke en mentale gezondheid van jouw medewerkers. Als caring employer is het een grote troef dat je op die manier nog meer aandacht kan besteden aan mentaal welzijn en preventieve zorgen.

Meer info?

Heb je vragen over de wellbeing services die jouw verzekeraar vandaag al aanbiedt? Neem dan contact op met je Account Manager Employee Benefits bij Vanbreda Risk & Benefits.

Gere­la­teer­de berichten

SEAF01569

Zelf­stan­di­gen kun­nen ver­ze­ke­ring gewaar­borgd inko­men ver­len­gen tot 67 jaar

Personen
17.04.2024

De wettelijke pensioenleeftijd in België is momenteel nog 65 jaar, maar schuift op tot 66 jaar vanaf 2025 en 67 jaar vanaf 2030. Het is daarom aangewezen om als zelfstandige ook je verzekering gewaarborgd inkomen te verlengen tot 67 jaar. Deze verzekering heeft vele voordelen, waaronder de garantie dat je tot aan je wettelijke pensioenleeftijd verzekerd bent tegen inkomensverlies als gevolg van een arbeidsongeschiktheid door ziekte of ongeval. We leggen je in bijgevoegde nota graag uit hoe je jouw huidige verzekering eenvoudig kan verlengen.

Lees meer
Lees meer over Zelfstandigen kunnen verzekering gewaarborgd inkomen verlengen tot 67 jaar
Vanbreda S2 Foto website

Video­pod­cast — Ambu­lant plan

Videopodcast
23.02.2024

Hoe zit het precies met de terugbetaling van kosten voor tandverzorging, een nieuwe bril of een scan? Je kan voor deze zogenaamde ‘ambulante kosten’ geen aanspraak maken op je hospitalisatieverzekering en je ziekenfonds zorgt slechts voor een beperkte terugbetaling. Omdat ambulante kosten hoog kunnen oplopen, biedt 43% van de Belgische werkgevers vandaag al een ambulant plan aan dat aan deze kosten tegemoet komt. In de nieuwe aflevering van onze videopodcast Succes Verzekerd, vertelt verzekeringsexpert Bert Van den Broeck over het belang en de voordelen van deze verzekering voor werkgevers en werknemers.

Lees meer
Lees meer over Videopodcast - Ambulant plan
PWF00029

Betaal nu al voor uw late­re hospitalisatiepolis

Pers
12.12.2023

Zowat 45% van de Belgen heeft een hospitalisatieverzekering via zijn werkgever. Een welgekomen extralegaal voordeel, maar wat als u van job verandert of met pensioen gaat? Een wachtpolis kan het antwoord zijn. Karolien Goethals, adviseur Employee Benefits, licht dit verder toe in De Tijd.

Lees meer
Lees meer over Betaal nu al voor uw latere hospitalisatiepolis
ZEDF01067

Kan de klei­ne ver­ze­ke­rings­ma­ke­laar overleven?

Pers
08.12.2023

De consolidering in de verzekeringsmakelaardij gaat onverminderd voort. De kleine makelaar voor particulieren gaat het steeds moeilijker krijgen. Onze CEO Pedro Matthynssens licht dit verder toe in Trends samen met enkele andere concullega's.

Lees meer
Lees meer over Kan de kleine verzekeringsmakelaar overleven?