Uw bedrijfsgebouw (ver)bouwen: denk ook na over de brandrisico’s

Heeft uw bedrijf bouwplannen? Tijdens het bouw- of verbouwproces worden kritische beslissingen genomen die het brandrisico van uw gebouw sterk beïnvloeden. Weegt u de mogelijkheden en de consequenties van uw keuzes voldoende tegen elkaar af? Onze collega Christophe D’haeyere geeft vier cruciale adviezen om het brandrisico zo minimaal mogelijk te houden.

Uw bedrijfsgebouw (ver)bouwen: denk ook na over de brandrisico’s

Hoe wilt u uw bedrijfsgebouw inrichten? Welke materialen gebruikt u? Welke veiligheidsvoorschriften en normeringen moet u in acht nemen? Op basis waarvan kiest u uw leveranciers? Het zijn slechts enkele van de vragen die u als bouwheer voorgeschoteld krijgt bij een nieuw bouwproject. Het is niet altijd eenvoudig navigeren tussen de eindeloze mogelijkheden. Staat u voldoende stil bij de risico’s die verbonden zijn aan de keuzes die u maakt? Weet u ook wat het u kan kosten als u een verkeerde keuze maakt? Om keuzestress het hoofd te bieden, zetten wij alvast deze tips voor u op een rij.

1) Denk goed na over de bouwmaterialen die u gebruikt

Tijdens de conceptfase beslist u over het type en de kwaliteit van de bouwmaterialen voor uw bedrijfsgebouw,  zoals onder meer de  isolatie. Verkeerde materialen kunnen leiden tot een verhoogd brandgevaar tijdens de latere operationele fase. “Dit potentiële risico kan de veiligheid van uw medewerkers en de continuïteit van uw bedrijf in het gedrang brengen” vertelt Christophe D’haeyere, verzekeringsexpert bouw bij Vanbreda Risk & Benefits. “Verzekeraars zullen bovendien een weigerachtige houding aannemen om uw latere brandpolis aan interessante voorwaarden aan te bieden, wat de onderhandeling van een goede verzekeringspremie voor deze brandpolis bemoeilijkt.”

In de snel verhardende markt, waar het belang van preventie door onder andere het gebruik van de juiste isolatiematerialen sterk aan belang zal winnen, loont het om de keuze van uw bouwmaterialen af te stemmen op de langetermijnvisie van uw bedrijf.

2) Richt uw bedrijfsruimtes logisch in

“Tijdens een bedrijfsbezoek komen we soms in een productiehal, warehouse of bedrijfsruimte die niet logisch is ontworpen voor de bedrijfsactiviteit die er plaatsvindt”, zegt Christophe D’haeyere. “Het gaat vaak om een ruimte die werd bij- of omgebouwd, maar waarbij onvoldoende rekening werd gehouden met de specificaties en de risico’s van de nieuwe activiteit. Daarnaast is een juiste compartimentering ook een belangrijke factor in de brandveiligheid van uw gebouw.  De belangrijkste aandachtspunten hierbij zijn of de juiste zones gecompartimenteerd zijn, of de maximale oppervlaktes van een compartiment gerespecteerd worden en of de manier waarop de compartimentering wordt uitgevoerd conform de geldende normeringen is.”

3) Beoordeel de offertes van uw leveranciers vanuit een neutrale blik

Bij een bouwproject doet uw bedrijf beroep op verschillende partijen om aan alle brandvereisten te voldoen. Denk bijvoorbeeld aan de installateurs van sprinklerinstallaties of rookdetectie, de brandvoorschriften van de brandweer, studiebureaus enzovoort. “De selectie en afhankelijkheid van bepaalde leveranciers kan complex zijn”, volgens Christophe D’haeyere. “Laat u bij het vergelijken van offertes niet enkel overtuigen door het meest interessante prijskaartje voor een product of dienst. Ligt de prijs aanzienlijk lager dan bij de concurrentie? Dan bestaat de kans dat u door deze keuze binnen afzienbare tijd met hogere kosten zal geconfronteerd worden. We raden u aan om elke leverancier aan enkele criteria te toetsen. Bijvoorbeeld: past de visie van de leverancier over duurzaamheid en veiligheid bij uw bedrijfsactiviteit? Is zijn offerte marktconform? Is het voorgestelde product wel degelijk het specifieke type dat u nodig heeft? Is zijn aanpak afgestemd op die van de andere reeds geselecteerde dienstverleners? Een grondige screening van de leveranciers vormt de basis van een succesvol project.”

4) Heb voldoende oog voor de normeringen zoals Bijlage 6

Er bestaan op bouwtechnisch vlak vele richtlijnen en voorwaarden inzake normering. Zo is er onder meer de – in bouwkringen gekende – Bijlage 6. Bent u niet vertrouwd met de moeilijkheden of de risico’s waartoe deze normeringen kunnen leiden? Wend u in dat geval tot een specialist om u hier doorheen te loodsen.

Nieuwbouw of renovatie van uw bedrijfspand? Vanbreda Risk & Benefits denkt met u mee

Wij staan u graag bij om tot de juiste beslissingen te komen voor uw bedrijfsactiviteit. Onze verzekeringskennis en kennis van de bouwsector laten ons toe u optimaal te begeleiden.

Zo kunnen we u helpen bij de objectieve beoordeling van de offertes van de verschillende leveranciers en eventueel alternatieven voorstellen. U kunt ons ook inschakelen om de verschillende normen te interpreteren en ervoor te zorgen dat uw bedrijf er voordeel uithaalt.  Daarnaast kunt u bij ons uiteraard ook terecht voor de gepaste verzekeringsoplossing:  van de conceptfase tot na het voltooien van de werken. Vraag naar onze brochure over bouwen en verbouwen.

Heeft uw bedrijf bovendien al een Business Continuity Plan ontwikkeld? Denk er zeker aan dit plan te updaten met de nieuwe risico’s die uw bouwproject met zich meebrengt.

Christophe D’haeyere

Wij zijn er voor u.

Heeft uw bedrijf (ver)bouwplannen? Ontvangt u graag advies op maat? Of heeft u interesse in onze whitepaper over het BCP? Contacteer ons op 03 217 56 42 of via propertyservices@vanbreda.be.

Schrijf u in op onze nieuwsbrief.