Een verzekering voor de verzekeringsmakelaar

Het zijn bijzonder woelige tijden in het Belgische verzekeringslandschap. Welke impact is er voor de makelaar? En hoe kan die zich verzekeren van een toekomst?

Gaat het internet straks hospitalen en gespecialiseerde artsen voorzien van een verzekering medische aansprakelijkheid, één van de meest complexe en gevoelige verzekeringsvraagstukken die er bestaan? Het antwoord is: neen.

De onheilsberichten rond Belgische verzekeringsmaatschappijen waren de voorbije weken niet uit het nieuws weg te slaan. AXA schrapt 650 banen tegen 2020, P&V 300 banen en Ethias zet CEO Bernard Thiry aan de deur.

Deze nieuwsberichten zijn een sociaal drama voor iedereen die er van dichtbij mee te maken heeft. Maar hoe erg het ook is: ze mogen ons niet blind maken voor de realiteit die achter deze bedrijfsbeslissingen schuilgaat. En die realiteit is dat de verzekeringsindustrie op relatief korte tijd grondig dooreengeschud gaat worden.

Grote investeerders smullen als nooit tevoren van bedrijven die het verkopen van verzekeringen innoveren door middel van webtechnologie.

In 2015 werd er maar liefst 2,65 miljard dollar geïnvesteerd in verzekeringstechnologie, ook wel Insurtech genoemd. Het jaar ervoor was dat ‘slechts’ 800 miljoen dollar. Het eerste kwartaal van 2016 alleen werd er in Insurtech start-ups opnieuw 650 miljoen dollar geïnvesteerd. Opvallend is bovendien dat het niet alleen VC’s (Venture Capitalists) en PE (Private Equity)-firma’s zijn die meer en meer in digitale verzekeringsstart-ups investeren, maar ook de verzekeraars zelf.

Het mag duidelijk zijn: de verzekeringssector staat op een kantelpunt. Als grote investeerders miljarden dollars gaan investeren in Insurtech, dan mag je er gif op innemen dat deze technologie onze sector disruptief gaat veranderen.

Maar het is niet alleen de industrie zelf die aan het veranderen is. Zoals de grote investeringsgolf in Insurtech een voorbode is van wat er in de verzekeringssector staat te gebeuren, zo is het gedrag van de Generation Y en de Millennials, jongeren die in 1984 of later geboren zijn, een voorbode van wat er in onze maatschappij staat te gebeuren. Deze generaties vergelijken zowat álles op het internet vooraleer het te kopen: schoenen, elektronische apparaten, restaurants, muziek, … Daarna doen ze ook hun aankoop het liefst via het web. Dankzij de performante online betalingsmogelijkheden en de goede home delivery service van vandaag, is deze vorm van consumptie voor hen commodity geworden.

Het succes van de Nederlandse website Independer, waarop vandaag de dag al een miljoen Nederlanders hun verzekeringen vergelijken, moet ons niet afschrikken maar wakkerschudden.

Opkomst van de digitale makelaar

Het staat in de sterren geschreven dat binnenkort ook eenvoudige verzekeringsproducten zoals auto- of zorgverzekeringen online gekocht zullen worden. In Groot-Brittannië, de Verenigde Staten en Nederland zijn er vandaag al mature bedrijven die – als makelaar – via online distributiekanalen verzekeringen aan particulieren verkopen. In België, dat op vlak van verzekeringsmakelaardij eerder traditioneel is, zijn er nog geen ‘digitale makelaars’. Nóg geen.

Maar ook op het vlak van bedrijfsverzekeringen zien we de opkomst van de ‘digitale makelaar’. Er zijn vandaag al start-ups in de VS en Engeland die een ‘bundel’ van bedrijfsverzekeringen aanbieden aan startende ondernemingen. Het gaat om ‘eenvoudige’ polissen, zoals een standaard aansprakelijkheidsverzekering.

Is er door de opkomst van de digitale makelaar dan geen toekomst meer voor de traditionele makelaar? Ik ben overtuigd van wel. Maar het is wel de traditionele makelaar zelf die verantwoordelijk is voor zijn eigen levensverzekering.

Gaan we het verschil maken met het aanbieden van eenvoudige verzekeringen aan consumenten of startende ondernemingen alleen? Ik geloof van niet.

Waar we wél het verschil kunnen maken, is bij het reduceren van de complexiteit die verzekeringsvraagstukken altijd met zich zullen meebrengen. Meer dan ooit zal de verzekeringsmakelaar een verzekeringsconsultant zijn. Geen verkoper, maar een raadgever. Geen aanbieder van een product, maar een garantie voor een correcte risico-inschatting, een goede verzekeringsoplossing en een vlotte schaderegeling.

We mogen als makelaar niet blind zijn voor de verandering die onze sector ondergaat. Maar we mogen ook niet voorbijgaan aan onze eigen kracht. Gaat het internet straks hospitalen en gespecialiseerde artsen voorzien van een verzekering medische aansprakelijkheid, één van de meest complexe en gevoelige verzekeringsvraagstukken die er bestaan? Het antwoord is: neen. De nood en behoefte aan kennis en expertise rond complexe verzekeringsvraagstukken en regeling van schade is de levensader voor verzekeringsmakelaars. Het is aan hen om dit elke dag opnieuw aan te tonen aan hun klanten, en niet in het minst aan de klanten en de bedrijfsleiders van morgen.

Dit artikel verscheen ook in De Tijd.

Pedro Matthynssens
Schrijf u in op onze nieuwsbrief.