Wees op uw hoede: 10 creatieve vormen van fraude

Oplichters gaan steeds driester te werk om bedrijven van centen te beroven. Het idee leeft dat zij stuk voor stuk gewiekste hackers zouden zijn, maar niets is minder waar. Doorgaans is hun aanpak net verrassend simpel. Reden temeer om ten allen tijde alert te blijven.

Wees op uw hoede: 10 creatieve vormen van fraude

Onlangs nog liet een Nederlandse bioscoopketen zich stevig bij de neus nemen. De oplichter had zijn slag geslagen door middel van e-mail spoofing. Dat wil zeggen dat in het e-mailbericht met cruciale info, zoals de afzender, geknoeid was. Op die manier had hij de financieel directeur laten geloven dat het de CEO was die hem mailde. Hij hing een verhaal op over een grote overname die hij op dat moment in stilte in Dubai aan het finaliseren was. Zijn vraag: of de financieel directeur met spoed een slordige 20 miljoen euro kon overmaken?

Misschien denkt u dat geen hond dat zou geloven, maar de realiteit is anders. CEO-fraude komt geregeld voor. Recent werd zo een grote autobouwer ruim een half miljoen euro lichter gemaakt. En enkele jaren geleden kostte het een grote speler uit de bank- en verzekeringswereld zelfs meer dan 50 miljoen euro.

Maar CEO-fraude is lang niet de enige vorm van oplichting die populair is. Voor deze negen andere veel voorkomende praktijken is elke onderneming best op zijn hoede:

Het onderscheppen en vervalsen van correspondentie

Een heleboel facturen wordt nog steeds per post verstuurd. Wat criminelen durven te doen, is ze onderscheppen en het rekeningnummer van de begunstigde wijzigen. Zo gebeurt het dat facturen op de verkeerde rekening worden betaald.

Banken controleren vandaag weliswaar steeds vaker of de naam van de rekeninghouder dezelfde is als die van de opgegeven begunstigde. Op die manier worden al veel fraudepogingen afgeblokt.

Factuurfraude: nagemaakte facturen versturen

Criminelen misbruiken de vertrouwensrelatie tussen een klant en zijn vaste leverancier door valse facturen in die laatste zijn naam te versturen. Vandaag zijn alle gegevens, inclusief logo, online terug te vinden. Dat maakt het voor oplichters erg makkelijk.

Zulke fraude komt vaak voor in combinatie met gespoofte e-mailadressen en domeinnamen die sterk gelijken op het origineel. De afzender is niet wie hij lijkt te zijn.

Misleidende facturen rond het registreren van een merk- of domeinnaam

Het ontgaat oplichters niet wanneer een bedrijf met een nieuw merk of logo komt. Dat levert soms valse facturen op om het patent te registreren. Ook een telefonische variant komt voor: bedrijven worden benaderd met de vraag of ze interesse hebben om een gelijkaardige domeinnaam te registreren. Hier wordt er doorgaans bij verteld dat een concurrent alvast interesse heeft, wat hen uit angst des te sneller door de knieën doet gaan.

Privéaankopen door de werkgever laten betalen

Er komt geen genie aan te pas om met het idee te komen om privéaankopen door de werkgever te laten betalen. Bovendien blijkt het makkelijker dan gedacht wordt. Zo maakte enkele jaren geleden nog een ambtenaar zijn werkgever bijna drie miljoen euro lichter.

Diefstal van goederen

Het gebeurt frequent dat werknemers goederen stelen van hun werkgever. Hoe groter het bedrijf is, hoe makkelijker het doorgaans gaat. Zo wist een werknemer relatief recent zijn werkgever, een horecagroothandel, voor bijna 20.000 euro aan spullen te ontvreemden.

Knoeien met (onkosten)declaraties

Een man liet via het bedrijf van een vriend valse facturen sturen naar zijn eigen werkgever. Nadat die betaald waren, stortte die vriend het geld door op de man zijn privérekening. Zo kwam enkele jaren geleden een miljoenenfraude aan het licht.

Het manipuleren van computergegevens en –programma’s

Oplichters zijn niet consequent handige IT-jongens, maar ze komen zeker voor. Zo gebeurt het dat er wordt ingebroken in een boekhoudsysteem om vervolgens facturen te versturen met een vals rekeningnummer. Ook komt het voor dat een schijnwerknemer in het leven wordt geroepen. Op die manier kan een hacker voor zichzelf een win for life-situatie op poten te zetten. Het getuigt van een roekeloosheid die natuurlijk ieders verbeelding tart.

Verkoop voor eigen rekening van bedrijfsgoederen

Er zijn tal van voorbeelden te vinden waarbij een werknemer bedrijfsuitrusting verkoopt zonder dat het bedrijf zelf hiervan op de hoogte was. Of het verkoopt die met medeweten van het bedrijf, maar tegen een hogere prijs. Zo kan een oplichter vaak een behoorlijk bedrag in eigen zak steken.

Een medewerker van een vliegmaatschappij had zich creatief getoond. Hij boekte tickets in opdracht van klanten, maar gebruikte daarbij een kortingscode. Aan de klanten rekende hij de volle pot aan. Het verschil stak hij in eigen zak.

Oplichting door middel van computervredebreuk

Een oplichter slaagde erin om de gegevens van bestaande klanten te klonen naar gestolen modems. Hij verkocht deze modems aan derden, die zo konden surfen en betaal-tv kijken zonder dat ze er zelf voor hoefden te betalen. De enige vereiste was dat de geabonneerde klant effectief zijn abonnement behield.

Verzeker u tegen fraude

Het is duidelijk dat u uw bedrijf goed moet beschermen tegen alle mogelijke gevaren van fraude. De fraudeverzekering is een zeer nuttige aanvulling op de fraudepreventieplannen van uw bedrijf. Wenst u meer info over deze verzekeringsoplossing? Lees dan zeker deze blog!

Tom Van Britsom

Wij zijn er voor u.

Wij werken graag een voorstel uit voor een fraudeverzekering op maat van uw bedrijf. Voor meer info, contacteer ons op het telefoonnummer 03 292 00 13 of via tom.vanbritsom@vanbreda.be.

Schrijf u in op onze nieuwsbrief.