Proteus en Vanbreda werken verzekeringspolis uit voor autonome schepen
Autonome schepen vormen een belangrijk deel van de toekomst van de maritieme sector. Maar tegelijk is dit fenomeen zo nieuw, dat er voor de risico’s die deze onbemande vaartuigen lopen en veroorzaken nog geen oplossingen zijn op de bestaande verzekeringsmarkt. Proteus Risk Solutions en Vanbreda Risk & Benefits slaagden er toch in om samen met verzekeraar MS Amlin een polis op maat van het autonoom schip Mahi One te ontwikkelen.
“De oversteek van zo’n autonome boot is nog nooit gebeurd en dat zorgt voor moeilijkheden om een goede verzekeringsoplossing te vinden”, zegt mede-initiatiefnemer Pieter-Jan Note.
Wie is er aansprakelijk als er geen kapitein is?
Onze collega’s van Proteus Risk Solutions, de gespecialiseerde marinemakelaar die deels in handen is van Vanbreda Risk & Benefits, zijn specifiek met de ingenieursvrienden gaan samenzitten om zo samen naar oplossingen te zoeken. “We zijn uiteindelijk bij MS Amlin uitgekomen als verzekeraar, omdat we zagen dat zij dezelfde mindset hebben als Proteus”, vertelt Kristof Olyslager, Marine Insurance Broker bij Proteus. “Zij toonden zich bereid om mee te helpen om de risico’s van autonome schepen te analyseren en zo tot een gepaste dekking te komen.”
Verzekeringsoplossing voor autonome boten
Zowel Proteus en Vanbreda Risk & Benefits hebben oog voor de toekomst en kijken graag mee naar innovatieve projecten. “Wij denken dat de onbemande en autonome scheepvaart echt wel de toekomst gaat zijn,” verklaart Kristof Olyslager.
Proteus en Vanbreda staan vandaag al erg ver in het dekken van risico’s voor autonome boten. Zo kan Proteus de traditionele, maritieme verzekeringen aanbieden zoals de cascoverzekering of de aansprakelijkheidsverzekering, samen met Vanbreda koppelen we dit aan een cyberriskcover en een E&O-verzekering. “Samen kunnen we dus een op maat gemaakte dekking voorzien voor autonome boten”, besluit Kristof Olyslager.